Tappekran

Kittelsen

Norbrygg-medlem
Bestilte meg ei tappekran fra Brygging.no til å montere rett på Cornelius fatet da fatene står på kjølerom å upraktisk med linje igjennom veggen.
Litt skeptisk til å ikke bruke tynn slange, men ga gass å testet med 1,1Bar å fullt fat.
Glimmers fyller glasset på kort tid men den innebygde reduksjons ventilen gjør tydeligvis jobben sin!! Anbefales Nok750,- + porto!!
 

Vedlegg

  • Picture51.jpg
    Picture51.jpg
    2,8 KB · Sett: 298
Har samme selv, den fungerer bra på øl som er karbonert til "britisk" nivå, men jeg synes den ikke virker bra når CO2-nivået øker.

Det er heller ingen "innebygd reduksjonsventil" på min iallefall, er din annerledes?

Men: tiltross for at den ikke er brukbar på belgiske øl synes jeg den er grei å ha.
 
den innebygde reduksjons ventilen er ei kule som ikke er justerbar men som stenger når krana åpnes.
 
Denne "kula" har jo de fleste nye perlic kraner? Mine har ihvertfall det.
De kranene jeg har sett med reduksjonventil har en liten spake på siden av krana.

mulig jeg tar feil her?
 
Du har nok " rett" generelt men i dette tilfellet er det ei kule inni som reduserer strømnings hastigheten. Normalt så er det nok en " hendel" på utsiden av krana til å justere skum mengden.
På mitt lavkarbonerte Ale( 1,2Bar) fungerte dette bra.
 
Dette er riktig og ja, den fungerer på øl med lavere Co2 nivå, men kranen fra perlic med "hendel" gjør at tapping av høykarbonert øl går som en lek. Denne er bare litt dyrere og kan og anbefales på det varmeste til de fleste typer øl. Eneste ulempen er at det går treeeeeeeegt å tappe når Co2-nivået stiger, så mitt fremtidige opplegg bli nok et skikkelig tappetårn med nødvendig lengde og diameter på slangen slik at dette problemet kan begrenses..
 
Tilbake
Topp