Tappetårn

Hei, jeg har planer om å sette opp et tappetårn på kjøkkenet. Planen er å sette et kjøleskap i kjelleren med plass til to corneliusfat rett under der jeg skal plassere tårnet. Vil tippe jeg får slanger som er ca 2,8 meter. Har valgt tynne slanger, men jeg er litt usikker på om det kan bli mye skum med denne løsningen.

Vil gjerne kjøpe et tappetårn med to kraner som jeg kan justere trykket på tårnet. Slipper da å gå ned i kjelleren hvis det er feil trykk. Er det noen som har noen anbefaling av et slikt tappetårn? Har planer om å sette det mellom benk og overskap så det bør ikke ha en totalhøyde på mer enn 40 cm ca.

Har sett på bryggselv og funnet to stk der, men det står ikke noe om det er mulig å justere trykket på de.
 
Bruk 3/8" slanger med litt 3/16" slange i kjøleskapet for å redusere trykket. 2,8 meter 3/16" er sannsynligvis for langt. Det beste er å balansere tappelinjen for de kranene du velger. Flow control er en halvgod løsning som du ikke trenger med godt balansert tappelinje. Start med 2 meter 3/16" og kutt litt og litt til du har passe gjennomstrømming.

Varmt øl i slangene gir skum. Bruk isolasjon og evt sirkuler kaldt vann fra en dunk i kjøleskapet i en ekstra slange inni isolasjonen.
 
Jeg endte opp med slanger som er ca 2,5 meter. Vet ikke dimensjon, men jeg måtte varme de opp for å få presset de på koblingene til corneliusfatet. Tappet på 0,5 bar.

Det gikk sakte, og fikk en skumtopp på ca 3cm på et 0,7dl glass. 3 cm skumtopp er greit, selv om jeg kunne tenkt meg 1-1,5. Det som er litt mer kjedelig er at jeg ikke kan tappe på 0,7-0,8 bar for å få opp farten litt, som jeg kunne med piknik krana jeg brukte tidligere.
 
Tilbake
Topp