tapping på fat i flere omganger

Jani

Norbrygg-medlem
hei

skal i gang å brygge øl som skal serveres fra fat i 30 årsdag. siden det er snakk om såpass store mengder øl må vi brygge flere ganger.

lurer derfor litt på hvordan jeg skal få dette til å gå opp når jeg vill tappe så mye så mulig av det jeg har brygget på fat.

si at jeg feks skal tappe 47 liter. fyller da opp 2 stk 19 liters fat og en god del i fat nummer 3 og så setter dette under trykk. vil det da være mulig å åpne fatet feks 2 uker etterpå når neste batch med samme øl skal tappes og fylle opp fat nummer 3 for så å sette det under trykk igjen?
 
Du har to utfordringer med dette.
1. lagring av halvfulle fat
2. gjentatt fylling med batch #2

For å få O2 ut av et halvfullt fat, er purge den mest brukte, og trolig den beste metoden.
Purge betyr å fyll på Co2 og slipp ut trykk noen ganger. Du tynner nå ut O2 så mye som mulig.
Metoden er derimot ikke 'sikker', da du ikke vet hvor mye O2 som er igjen etter at du har purget.
Selv om Co2 er tyngre enn luft, vil disse to gassene blande seg som saft i vann. Selv om du fyller på Co2, vill dette bare tynne ut O2, og aldri fjerne den. Dilemma blir da - hvor mye Co2 skal du bruke for å være 'tilstrekkelig sikker'?
Jo større headpace (tomrom) du har i fatet, jo større blir denne usikkerheten. Har du kun 5 liter øl på et 19 liters fat, er dette nesten umulig.

Metode 1: to 19L fat - 10 liter øl.
En temmelig sikker metode, er å bruke to 19L. Fyll øl i det ene fatet, og vann i det andre. Det med vann, fyller du breddfylt, slik at du har svært lite O2 i dette fatet.
Sett Co2 trykk på fatet med vann, og press ut alt vannet. Dette fatet er nå 'helt' fritt for O2.
Koble fatene sammen med to øl-koblinger. Dvs fra øl-ut, til øl-ut. Slipp ut nesten alt trykke fra det tomme fatet, men ikke slipp luft inn. Sett trykk på fatet med øl, og slipp trykket jevnlig ut fra det tomme fatet slik at ølet blir presset over. Ikke gå fra fatene under denne prossessen, da du må koble fra umiddelbart når du hører gas/luft blir presset gjennom slangen.
Du har nå et halvfullt fat med øl, 'helt' fritt for O2.

Metode 2: to 19L fat - 30 liter øl.
En variant er å fylle øl på begge fat. Ett blir da fullt, og et halvfullt. Purge det fulle som vanlig for å 'fjerne' O2. Du ønsker nå å flytte øl fra det fulle fatet og over på det halvfulle slik at du også kan purge det fatet effektivt.
Koble dem sammen som forklart over, og fyll fra det fulle og over til det halvfulle slik at det blir fullt. Det som nå er halvfult har 'ingen' O2, og du kan på nytt purge det fulle fatet for å presse ut så mye O2 som mulig.

Når neste batch er ferdig gjentar du prosessen. Det går helt fint å åpne et halvfullt fat og fylle på mer. Dette blir en blend av to 'like' øl, men du må gjennom en av prosessene over for å vaske ut så mye O2 som mulig før det lagres.

Jeg brygger selv til en større fest vi skal ha for tiden. Jeg bruker både 19L og 12L slik at jeg bare får fulle fat. Resten går i flasker som ikke skal drikkes på festen. Alltid godt å ha noe i reserve etter at gjestene har gått :)
En annen fordel er at jeg ikke trenger lage flere batcher med samme øl, men kan ha flere forskjellige øl tilgjengelig.
 
Synes dette hørtes veldig dramatisk ut. Når er festen? Jeg stemmer for at du gjør det litt enkelt ved å purge det halvfulle fatet etter hver brygging et par ganger for å få ut en del oksygen og fyller det opp når du har neste brygg klart. For vitenskapens og forumets del markerer du også fatene som har vært halvfulle underveis og rapporterer tilbake her om du kunne smake noe forskjell :cool:
 
takk for gode inspill.
vi får diskutere litt innad i bryggeriet hvilken metode vi går for. letteste hadde jo vært å skylle med noen liter ekstra slik at vi fikk 2 fulle store fat og et 12 liters. skal holde dere oppdatert om hvordan det går dersom vi ikke bruker denne metoden
 
Dersom du bare purger et halvfullt fat, vil oksidering inntreffe. Jeg har ikke lest om hvor mange % O2 som skal til, eller hvor hurtig dette går. Sikkert noen på forumet som har en lenke til passende litteratur.
Du kan jo kjøre en test neste gang dere tapper. Lag to flasker som korkes og lagres identisk. Den ene er full, den andre er halvfull (50/50 øl og O2). Du må ha mer sukker i den halvfulle siden mye av co2 vil ligge i luftlaget. Hiv på noen ekstra sukkerbiter i denne...
[Edit] Dersom du gjør testen, sett flasken med ekstra sukker i en bøtte med lokk i tilfelle den fyker i være. Bruk et håndkle rundt når den åpnes. Jeg har ingen ide om hvor mye sukker / co2 en halvfull flaske vil tåle.
 
Dersom du bare purger et halvfullt fat, vil oksidering inntreffe. Jeg har ikke lest om hvor mange % O2 som skal til, eller hvor hurtig dette går. Sikkert noen på forumet som har en lenke til passende litteratur.
Du kan jo kjøre en test neste gang dere tapper. Lag to flasker som korkes og lagres identisk. Den ene er full, den andre er halvfull (50/50 øl og O2). Du må ha mer sukker i den halvfulle siden mye av co2 vil ligge i luftlaget. Hiv på noen ekstra sukkerbiter i denne...
[Edit] Dersom du gjør testen, sett flasken med ekstra sukker i en bøtte med lokk i tilfelle den fyker i være. Bruk et håndkle rundt når den åpnes. Jeg har ingen ide om hvor mye sukker / co2 en halvfull flaske vil tåle.
Tror ikke du trenger så mye ekstra sukker. Jeg stikker om på sukkerlake før jeg tapper på flasker. Ender som regel opp med en halvfull flaske på slutten og de er kanskje litt flatere enn øvrige men ikke mye. Vil tro det holder å bruke samme mengde sukker på begge flaskene. Det blir dobbelt så mye per liter i den halvfulle flaska. Har ikke merket noe oksydering heller. Men, de halvfulle tas alltid først, en til to uker etter tapping. Det må nok stå et par måneder før dette merkes.

Når det er sagt så er det jo bare å teste med forskjellige sukkermengder i et par ekstra flasker. For science!
 
Tilbake
Topp