Te i øl

I Arendal er det en kafé som tilbyr mange forskjellige te-sorter. Den dyreste teen de har, koster rundt 6.000 kroner per kilo, så de har en del fjonge saker på lager :) Noen av typene kan ses her: http://pranakafe.no/tesorter.html

Jeg har lyst til å bruke te til ølbrygging, men jeg er usikker på hva slags øl som egner seg til bruk av te og hva slags te-typer som bør brukes.

Noen som har innspill eller erfaring med bruk av te til ølbrygging?
 
Jeg brukte engang løsvekt av te med smaker som nellik og kanel til en mørk juleøl...ugh det ble ikke noe godt, så mitt tips er: bruk minimalt av det for å ikke få et øl som blir over dominert av den smaken teen har.
 
Hei,

Jeg har aldri brygget med te, men jeg vet Brooklyn Brew shop hadde et ølsett som skulle tilsettes te. Mener det var en american blond ale som skulle tilsettes te (earl grey tea?).

Husker ikke hvilket ølsett det var (toast and tea?), men noen som har brooklyn brew shop oppskriftsboka tilgjengelig kan kanskje finne oppskriften? Jeg får neppe sjekket før i helgen.

Ellers ville jeg kanskje prøvd å tilsette te til en WIT.
 
Vel....
En kompiss skulle brygge en Ale som han kallte Ugress, altså med brennesle.
Han fikk jo aldri ut fingeren og fikk plukket og tørket i sommer så han endte på en helsekostbutikk og kjøpte der.
Det han ikke visste var at dette var brennesle-te.
Jeg skjønner hvorfor det brygges en rekke kaffe-stouts og andre varianter og hvorfor ølsjappene ikke akurat flommer over av te-øl.
Det var et morsomt øl men hadde egentlig lite, svært lite, med øl å gjøre og ikke var det godt heller.

Sabeltann
 
Hvis du skal bruke te (ekte te), bør du ta med i beregningen at det inneholder relativt mye tannin. Det kan fort kræsje litt i ølet. Urtete (av forskjellig slag) inneholder gjerne ikke ekte te, så her kan det hende du finner interessante ting. Randy Mosher har forøvrig et chai-øl i boka "Radical Brewing".
 
Jeg har laget Earl Gray ale noen ganger. Teen kaldinfuseres for å hindre tanniner. Blandes i etter stormgjæring.
Øllet bør være humlesvakt for at ikke smakene skal drepe hverandre.
 
Anders_1979 skrev:
Jeg brukte engang løsvekt av te med smaker som nellik og kanel til en mørk juleøl...ugh det ble ikke noe godt, så mitt tips er: bruk minimalt av det for å ikke få et øl som blir over dominert av den smaken teen har.
Notert!

Kristoffer J skrev:
Hei,

Jeg har aldri brygget med te, men jeg vet Brooklyn Brew shop hadde et ølsett som skulle tilsettes te. Mener det var en american blond ale som skulle tilsettes te (earl grey tea?).

Husker ikke hvilket ølsett det var (toast and tea?), men noen som har brooklyn brew shop oppskriftsboka tilgjengelig kan kanskje finne oppskriften? Jeg får neppe sjekket før i helgen.

Ellers ville jeg kanskje prøvd å tilsette te til en WIT.
Skal sjekke dette med BBS :)

Sabeltann skrev:
Vel....
En kompiss skulle brygge en Ale som han kallte Ugress, altså med brennesle.
Han fikk jo aldri ut fingeren og fikk plukket og tørket i sommer så han endte på en helsekostbutikk og kjøpte der.
Det han ikke visste var at dette var brennesle-te.
Jeg skjønner hvorfor det brygges en rekke kaffe-stouts og andre varianter og hvorfor ølsjappene ikke akurat flommer over av te-øl.
Det var et morsomt øl men hadde egentlig lite, svært lite, med øl å gjøre og ikke var det godt heller.

Sabeltann
Notert! Kaffe må også testes :)

Gahr skrev:
Hvis du skal bruke te (ekte te), bør du ta med i beregningen at det inneholder relativt mye tannin. Det kan fort kræsje litt i ølet. Urtete (av forskjellig slag) inneholder gjerne ikke ekte te, så her kan det hende du finner interessante ting. Randy Mosher har forøvrig et chai-øl i boka "Radical Brewing".
Jeg har boka, så jeg skal sjekke dette :)

Odland skrev:
I episode 2 av Brew Dogs snakker de litt om te i øl.
Jeg så den episoden, men la ikke merke til hva slags te de brukte. Jeg ser den en gang til for å sjekke :)

Fredrik R skrev:
Jeg har laget Earl Gray ale noen ganger. Teen kaldinfuseres for å hindre tanniner. Blandes i etter stormgjæring.
Øllet bør være humlesvakt for at ikke smakene skal drepe hverandre.
Gode tips som jeg tar med videre!

Tusen takk for alle innspill! Tipper at jeg prøver et brygg eller to med te. Legger ut resultat når den tid kommer  :biersmile:
 
Gammel tråd; er spent på hvordan det gikk med te-brygginga... planlegger en blonde-ale (eller en sykt lys ale, gjerne med mais, så veldig begrenset med maltsmak, kun bitterhumle) kjører frukt-te (100 gram til 25 liters batch, er det nok?). Tenker å tilsette i slutten av koketiden (1 min), for så la det trekke ca 40 min i nedkjølingen... skal bli en "Ice-tea-beer". Er det en del bitterstoffer i frukt-te? skal jeg moderere bitterhumlen?
 
Takker for link. Prøver meg med frukt "te", som da ikke er ekte te... 100 gr i flameout, smaker etter stormgjæringa og evt "tørr-te-er" dersom det er for lite med 100 gr til...

Ved bruk av ekte te, så tror jeg det blir for risky mtp bitterstoffer å ha det i flame-outen, blir evt kun som "tørr-te-ing"...
 
Tilbake
Topp