Tec7 er guds gave til bryggeren

Når jeg skulle brygge på torsdag viste det seg at sølvloddingen på tapperøret som var limt med Tec7 og skrudd fast for sikkerhets skyld på kokekjelen var slått opp, et forsæk på å løsne platen med røret fra kjelen viste at den satt som sveiset fast, javel, da kan jeg tete med Tec7, jeg ventet til dagen etter og fylte kjelen med 90 liter, ingen lekasje, også Burco elementene som var tettet med Tec7 var tette, det er som jeg bruker si, du kan lime en pakke margarin i taket med Tec7.
:)

Jeg har ingen aksjer i Tec7 men liker stoffet.
 

Vedlegg

  • Tec7.JPG
    Tec7.JPG
    255 KB · Sett: 1.339
Har brukt både TEC7 og Sikaflex - sikaflex er mykere og fester bedre enn Tec7, begge herder under vann osv, men sikaflex er mer medgjørlig, spesielt i litt lavere temperaturer - men er noen av disse "næringsmiddelgodkjent" eller sunnere enn den andre på noen måte?
 
Vi har betraktet Tec7 som næringsmiddegodkjendt, mulig det var fordi det kunne brukes i akvarium.

En annen ting er at Tec7 på hendene ikke er et problem som med fx. silicon.
 
Tec7 er kanon!
I oppussingsfasen av badet her hjemme har jeg også stiftet bekjentskap med limet "Fix All".
Hadde noen hyller som skulle på veggen (i hjørnet) på badet, 5cm WEDI plate flislagt på alle kanter, veide ca 8 kg, limte rett på veggen med fix all, sitter som f...
Love It!
 
Casco superfix er og ein slager! Beste massa eg har vert bort i. Skal i følge visse personar vere næringsmiddelgodkjent, til ei viss grad. (Eg går personlig ikkje god for den informasjonen, så ikkje halshugg meg ;) ) Men har brukt den til div, og har endå til gode ikkje blit skuffa. Men når alt kjeme til alt, er vel både casco, tec7 ++ stort sett det same. Tec7 blank fugemasse er heilt rå til akvariumsbruk :)
 
Driver med saltvannsakvarium som en hobby i tillegg til brygging, her er soppdrepere osv totalt tabu pga. koraller. (vedr. næringsmiddel godkjent osv.)
Har med godt resultat limt et kar innvendig med 540l saltvann ved hjelp av Tech7, karet var fult av saltvann da det ble limt, dønn tett med en gang.
(ble ikke pent, men dette er kun "sumpen" som står i teknisk rom så spiller ingen rolle)
Dette har holdt seg tett siden, dette ble limt for 5 år siden.
Rett og slett imponerende!
Men tåler det varme? Det er vel vesentlig i bryggebransjen.
 
Las for eit par år sidan eit produktark for Tech7 og der stod det at middelet var næringsmiddelgodkjent.
 
aakvik skrev:
Driver med saltvannsakvarium som en hobby i tillegg til brygging, her er soppdrepere osv totalt tabu pga. koraller. (vedr. næringsmiddel godkjent osv.)
Har med godt resultat limt et kar innvendig med 540l saltvann ved hjelp av Tech7, karet var fult av saltvann da det ble limt, dønn tett med en gang.
(ble ikke pent, men dette er kun "sumpen" som står i teknisk rom så spiller ingen rolle)
Dette har holdt seg tett siden, dette ble limt for 5 år siden.
Rett og slett imponerende!
Men tåler det varme? Det er vel vesentlig i bryggebransjen.

Sitter som sveiset på kokekjelen så opp til 100 deg. går bra.
 
Bård skrev:
Alle som har/ har hatt trebåt vet at sicalex er kongen. Tec7 er ikke prinsen engang.

kan du ta ut en pakke margarin av papiret og lime den fast i taket ?

Prøvde å lage pakning av Tec7 men det finnes ikke noe slippmiddel så det ble ikke demonterbart.
 
Lasse80 skrev:
Eventuelt en pakke med Tine smør. Bortsett frå at den er blitt so j..... dyr ;D

Dyrt, Tec7 eller smøret ?
Bruker du mye Tec7 bør du skjekke prisene, på Jerni er det opp mot 200,- tuben mens det på trvaren kanskje ned mot 100,-
Smør er oppskrytt så det vet jeg ikke, soya soft er bra :)
 
Sicaflex er et merkenavn. De leverer mange forskjellige typer.
Jeg har vært borti den grå og den røde. Husker ikke typebetegnelsen, men ingen av de to ville jeg brukt engang på kjøkkenbenken.
De sitter som fy ja, men er vel like sunne som å kryddre biffen med supermoss :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Lasse80 skrev:
Eventuelt en pakke med Tine smør. Bortsett frå at den er blitt so j..... dyr ;D

Dyrt, Tec7 eller smøret ?
Bruker du mye Tec7 bør du skjekke prisene, på Jerni er det opp mot 200,- tuben mens det på trvaren kanskje ned mot 100,-
Smør er oppskrytt så det vet jeg ikke, soya soft er bra :)

Tenkte på smøret ja ;) Er i byggebransjen so eg har kjenskap te dei fleste fuggemassene og pris ;)
 
Gammel tråd, men likevel. Har en liten sprekk i falsen på en koke meske kjele. Kan jeg tette den med TEC 7 utvendig? Er bare et hårstrå som blir synlig innvendig. Har ikke tilgang på sveise eller lodde utstyr akkurat nå . Skal jo tåle 95 grader og 155 grader i 30 min. Og skal vist være næringsgodkjebt
 
Gammel tråd, men likevel. Har en liten sprekk i falsen på en koke meske kjele. Kan jeg tette den med TEC 7 utvendig? Er bare et hårstrå som blir synlig innvendig. Har ikke tilgang på sveise eller lodde utstyr akkurat nå . Skal jo tåle 95 grader og 155 grader i 30 min. Og skal vist være næringsgodkjebt
Burde gå, men vet ikke om jeg personlig liker løsningen [emoji4] hvor i landet? Mulig du har en lodder/sveiser i nærheten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vil ikke svare annet enn at jeg ville brukt Tec7, men kan du vente er det best fordi det kan vanskeliggjøre lodding etterpå.
 
Snakk med en blikkenslager eller en rørlegger så fikser han det sikkert gratis for deg mot 4 halvliter hjemmebrygg.
Alternativ så kan du kjøpe litt loddetind og en propan brenner på Biltema.
 
Tilbake
Topp