Tekniske spesifikasjoner på Speidel 20L og 50L

chrkor

Norbrygg-medlem
Er det noen som  kan fortelle meg ut over det jeg finner på Speidels Hjemme side.

Som Fx.

                                                   :    20L / 50L

Liter Kokekar                                  :    25 / 60 (petit-agentur.no)

Kapasitet maltrør kg)                      :      6 / 13 Mener jeg har hørt dette en gang?

Min Volum for at systemet fungerer  :        /

Max Volum for at systemet fungerer :        /

Og gjerne mere info om dere skulle mene jeg har glemt noe.

På forhånd takk

Christer
 
Ot på egen " veldig døde tråd " men nå gleder jeg meg til speidel 50L kommer i hus. ca3 uker igjen nå.
 
chrkor skrev:
Ot på egen " veldig døde tråd " men nå gleder jeg meg til speidel 50L kommer i hus. ca3 uker igjen nå.
:skitbra: :skitbra: :skitbra:
Pass på å ha nok råvarer i hus til den kommer, da blir det sikkert masse brygging :brygging:
 
Gratulerer! Du har i alle fall kjøpt deg en god bryggeløsning  :yes:

Har selv en 20l, men har ikke brygget mer enn 23 batcher ennå, og ikke prøvd ut max malt volum... Så der kan jeg ikke hjelpe med annet enn hva jeg har lest. Kokekar på 20l er langt mer enn 25 liter, øverste merke på stangen er målt til 27l og da er det jo "langt" igjen til det er fullt. Bruker selv foam control og da blir det lite skum under kok. Mesker selv inn på øverste merke, og skyller med 3-5l litt etter maltmengde/mesketid. Koker i 90 min, og ender opp med ca. 20l vørter.

Tror maltmengde også er avhengig av hvordan du kverner. Jeg kverner grovt og har ikke opplevd problemer med stuck mash. Har hatt max 5.5 kg malt så langt. Utbytte ligger for meg opp til 78.

Nå er sikkert mye forskjellig med 50l som du har bestilt, bla. du har to pumper mot min ene, sterkere kokeelement etc., men det er jo mange som har 50l med mye erfaring her inne, så med ennå mer spesifike spørmål skal du se det blir liv i tråden din; evt. får du fortsette å holde liv i den selv  :laugh:
 
Jeg har en 50 liters Speidel og har forsket litt på makskapasiteten. Nå sist brukte jeg 15 Kg malt uten problemer i den. Og det var nesten uten hvetemalt (hvetemalten tar mindre plass)
Kverner med en Barley crusher som er stilt inn på ca 1,1 mm.
Jeg fyller opp ca 57 liter med vann og det er omtrent maksimum mulig siden mere vann vil føre til at vannet renner inn i meskerøret ved fylling av så mye malt. Malten må pakkes godt ned i røret for å få plass til 15 kilo. Med så mye malt finner jeg ut at en må meske lenge for å få bra effektivitet så jeg mesker på 90 minutter og opplever da effektivitet på mellom 80-85%.
Når meskingen starter setter jeg skyllevann til varming. Jeg skyller med 18 liter vann på 77-78 grader. For å få dette til må jeg heve maltrøret helt opp slik at det står på toppen av kokekaret. Det ser ikke ut som om det kommer mye malt ned i kokekaret gjennom hullet i silplaten som er beregnet til senterbolten.
Når skylling er ferdig setter jeg igang med å koke opp 18 liter vann til. Når dette vannet koker tilsettes det vørteren og dermed har jeg ca 76 liter øl tilgjengelig til å tappe på fat med en god pilsstyrke.
Jeg tror nok Speidelen greier enda litt mere malt, særlig om en bruker en stor andel hvetemalt siden hvetemalten tar mindre plass.
Jeg har forsåvidt også kjørt et par brygg med 100% hvetemalt helt uten problemer.
Jeg har så langt ikke opplevd stuck mash på Speidelen min og håper jeg slipper det.
Jeg er litt mere usikker på minimumskapasiteten, men vil tro at du kan prøve deg med en plass mellom 40-45 liter til å begynne med, litt avhengig av hvor mye malt du bruker. Men da ville jeg fulgt med i begynnelsen av meskingen siden minimumskapasiteten med vann avhenger av at varmeelementet på utsiden av meskerøret er dekt med vann hele tiden. Ha derfor litt oppvarmet vann tilgjengelig som du kan etterfylle med hvis det er for lite. Varmeelementene vil ryke hvis de varmer bare luft. Så kan du skylle litt mindre, men dette går ut over effektiviteten. Jeg vil tro at du vil kunne ha litt over 40 liter til kok, noe som vil gi 30-35 liter ferdig øl.
Lykke til med bryggingen.
 
1,1mm målt med bladsøker mellom valser?
Blir ikke det bare mel da, trodde man skulle såvidt knuse skallet jeg.
Med den forrige løsningen min en type nimbus klone, fikk jeg stuck mash om knusinga ble melete.
Men pumpesystemet til speidel fikser kanskje dette?

Hm. Nå burde muligens tråden hete praktisk bruk av Speidel.
 
Tilbake
Topp