Temp & gjær

Dere etablerte spyr sikkert snart av slike tråder...
Jeg lurer litt på en ting. Jeg lurer egentlig på mange ting men jeg får begrense meg til å mase om dette nå.

Føler jeg har lært veldig mye om dette etter at jeg meldte meg inn her. Men en ting står litt uklart.
Man leser i oppskrifter og kloke bøker om temp på gjæringen. Nøgne ø ( må deres navn holdes hellig) sier 22 grader i 14 dager på en blond. Osv.  Jeg har skjønt at det lønner seg å starte på litt lavere først. Det har jeg gjort på de siste bryggene.

Så kommer spørsmålet. Noe skal gjære på 20  og noe på 22 og til og med noe på 25 grader. Starter dere med like lav temp på alle disse? En pale ale som det ofte står 20 grader. Får den samme starttemp som en saison det står 25 grader på?

Jeg har startet på 16 og økt en grad i døgnet på de site bryggene. Men jeg har jo ikke noe erfaringsgrunnlag til å hevde noe som helst.
 
Gjæringstempratur kommer veldig an på hvilken type øl du skal lage.

Belgiske øl gjæres gjerne varmere.
Britiske og amerikanske ales kan gjerne gjæres på 18 grader i starten for så å avslutte på 20-21 grader.
Skotske øl skal helst startes på 12-15 grader og kan avsluttes der også.

Anbefaler deg å anskaffe boken Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation (Brewing Elements Series)  :yes:
 
godt tips er å kjøpe boken "Brewing classic styles" av Jamil og john fra Brew Strong radioprogrammet. her står 1 oppskrift til alle øl-stiler, og anbefalt gjær type, temp+++

Et annet er å starte å høre på tingnene som ligger på http://www.thebrewingnetwork.com/ eks: Brew Strong
Her er det mye tips å triks å lære.... men også en del tulle prat om du liker d =)

Men til saken ... Jeg starter 2-3 grader under anbefalt gjærtemp den første og litt av andre dagen og slutter 3grader over gjærtemp når det er noen dager igjen av planlagt tid.

en gjær type har et område den trivest best i... men om du ønsker en nøytral  smak velger du den lavere delen av området, mens gjæring i øvre delen vil gi deg mer smaker=) men dette vet du sikkert

Dette er sikkert ikke slik guruene gjør det men virker for meg.
 
Takk for svar dere.

Nytt spørsmål. Jeg finner ikke noe dato på wlp rørene når den er høstet? Det står den er holdbar til mai 2014. Er jeg blind eller står det en plass?
Skal legge det inn i mr Malty


Edith: tror jeg fant det nå. Fire måneder før utløpsdato.
 
Tilbake
Topp