Temperatur i gjærstarter.

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
Har en gjærstarter gående som jeg synes er vel varm. Målte temp mellom magnetrører og kolben til over 34 grader. 2 rør gjær i 4 liter starter ble satt i gang i går kveld. Temp i startervørter var da 20 grader. Står i romtemperatur. WLP833.

Er dette normalt eller er starteren nå ødelagt? Eller kan det evt. være varmgang i magnetrøreren (nesten helt ny fra BS)?

.ImageUploadedByTapatalk1408644266.662339.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Målte litt grundigere. Temp. inne i erlenmeyerkolben er 29 grader. (starteren er nå tatt av røreren)

Temp i rommet er 24 grader. Overflatetemperatur på magnetrøreren når den går, uten kolbe, er over 36 grader....ImageUploadedByTapatalk1408649189.324197.jpg
 
Starteren skal primært lage gjær, ikke øl, så den er mindre temperatursensitiv enn normal gjæring. Akkurat hva som er perfekt temperatur er jeg usikker på, men dette ville ikke bekymret meg veldig.
 
MrMalty skriver dette: Warmer starters (up to 98°F, 37°C) equal more rapid yeast growth, but using these very high propagation temperatures negatively affects the viability and stability of the resulting yeast. Very rapid growth or excessive growth can result in weaker cell membranes due to lower unsaturated fatty acid concentrations. Lager yeasts tend to be especially sensitive to high temperatures.

Tror uansett at jeg reklamerer på røreren. Så får jeg sove på om jeg kjøper 9 nye rør....til helgens brygging.
 
Hvis du ikke får reklamert på den med det første kan du kanskje legge noe mellom kolben og røreren slik at du får luft mellom de og ikke direkte kontakt.
 
La på en bit 14 mm. parkett, for å isolere mot varmen fra røreren. I følge den samme MrMalty er visst dette et vanlig problem: "However, there are two things to be aware of when using a stir plate. The first is that some stir plates can generate enough heat to push the starter into a temperature range that is detrimental to the yeast. One small stir plate I tested added 5°F (3°C) over the ambient temperature. Using a high quality stir plate or a thin piece of Styrofoam between the flask and the stir plate can help minimize the transfer of heat to the starter. The second thing..." http://www.mrmalty.com/starter_faq.php
ImageUploadedByTapatalk1408651741.121949.jpg
 
Jeg legger fire kronestykker i kanten av kolben på min rører. Da blir det noen milimeter luft under. Starteren min holder seg rundt romptemp.
 
Har ikkje oppleved at vi får varme frå Magnetrøreren vår. Den har minimal kontakt med kolben.
 
Satte selv en gjærstarter nå hvor tempen ble ca30C. Den ser foreløpig fin ut så jeg har planer om å bruke den.
 
Jeg synes det høres veldig rart ut at den skal utvikle så mye varme. Det er jo ikke all verdens effekt i en slik. Motoren jeg har i min rører blir ikke varm i det hele tatt, men nå står den helt fritt og evt. varme vil raskt bli transportert bort av konveksjonsstrømmene.
 
Lagergjær dør ved 37 grader (så vidt jeg husker) det er en av testene på om det er lager eller alegjær. Tror ikke dette påvirker negativt i d hele tatt. Det jeg har sett er at varme startere kan påvirke flokkuleringsegenskapene på wlp 800. Har ikke sett dette på 833.
Mvh
Bårdd
 
Har samme magnetrører og den utvikler en del varme. Mange bra tips her tidligere på hvordan få ned/kontrollere temperaturen, men hva er egentlig optimal startertemp på lager/ale gjær hhv?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp