Temperatur inne i gjæringsbøtten.

Sotrajohnny

Norbrygg-medlem
Jeg kunne tenke meg en temperaturavlesning midt inne i gjæringsbøtten. Planen var å stikke en thermowell som
denne gjennom lokket (med en gummipakning rundt) og slippe en DS18B20 sensor e.l. ned i den.

Noen som har prøvd noe lignende og har noen innspill ?
 
Det har jeg og flere prøvd så det er bortkastet å utsett ølet for dette, temperaturen målt med DS18S20 utenpå med god isolasjon over føler og føler inni bøtta hadde et avik på 0,1-0,09 grader
 
Man slipper å isolere og det svinger mye mindre i løpet av gjæringsforløpet, så bortkastet er det ikke. Basert på logging fra en fermtroller.
 
borander skrev:
Bruker dette selv. Fungerer strålende.

Enig

borander skrev:
Man slipper å isolere og det svinger mye mindre i løpet av gjæringsforløpet, så bortkastet er det ikke. Basert på logging fra en fermtroller.

Enig

Ser ikke helt problemet med å utsette ølet for en rustfri temperaturprobe.
 
Jeg hadde ingen svingninger i temp, sikkert fordi sirkulasjonen under gjæring er høy >1 meter i sekundet.
Det tar tid å lage dette, sterilisere en føler, føler utenpå tar ikke noe tid og trenger ikke å gjøres noe med, så derfor er det bortkastet, basta.
:)
 
Hans Einar skrev:
Ser og flere fordeler med thermowell. Slippe å klistre bøttene fulle av gaffa bl.a. Anskaffes.

--

Jeg bruker kun litt elektrikertape, ikke noe limrester og kan brukes mange ganger.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Fant en grei løsning på dette i dag. Jeg opplevde at når jeg åpnet gjæringsskaps døra så endra tempen seg med 0.1 / 0.2 grader ganske plutselig. Og tenkte bare "bullshit!!" de går ikke å endre tempen på 25L masse med 0.2g på 25s når de er snaut 8grader i lufttemp foskjeld på innsiden og utsiden av skapet. Og jeg hadde ikke brukt elsktrikker tape, jeg hadde brukt selvklebende isoleringsmatte, riktignok bare 3mm tykk, men likevell, isoleringen i den var elendig. Pluss alle taperestene som må vaskest bort etterpå. De jeg gjorde var å ta 11mm isopor. Skjære to biter på 7 x 7 cm. Lime dem oppå enannen med superlim. La sandpapir over siden på et gjærdingskar. Og gnei isopor klossen opp og ned til jeg hadde pusst radien (krommingen) på bøtta inn i isoporklossen. Så tape jeg den inn, limte på noe beslag jeg fant i garasjen, slik at de ble et hull og en krok til å ha i hullet. Så brukte jeg en gammel innerslange ifra et sykkeldekk til stropp. Med  en tapetkniv skar jeg inn konturen til temp proben slik ta den ligger tett mot gjæringkaret, med god isolering mot luft temperaturen inni gjæringskapet. Slik at nå er det vørter temperaturen som blir regulert, å ikke bare luft temperaturen inni skapet. Dette funker utmerket, kan ha oppe døra i flere minutter uten at tempen svinger 0,1 g engang.
 

Vedlegg

  • 20140427_225834.jpg
    20140427_225834.jpg
    864,7 KB · Sett: 345
  • 20140427_225854.jpg
    20140427_225854.jpg
    876,2 KB · Sett: 330
arefsahl skrev:
Hans Einar skrev:
Ser og flere fordeler med thermowell. Slippe å klistre bøttene fulle av gaffa bl.a. Anskaffes.

--

Jeg bruker kun litt elektrikertape, ikke noe limrester og kan brukes mange ganger.
Bare til opplysning: Hvis dere får bøttene fulle av limrester er det neppe ordentlig gaffatape dere bruker. Gaffa, i motsetning til duct tape, er laget for å ikke sette igjen limrester.

Selv isolerer jeg med en bilvaskesvamp som jeg fester med to stropper. Jeg tviler på at temperaturavviket er nevneverdig stort, men det hadde vært interessant å teste. :)
 
Hvis man ser borti ifra rengjøringen, som borander har påpekt i en annen tråd så har sensoren til STC-1000 noen harde kanter og slikt.. er det noe i veien for å bare låre stc-1000-sensoren ned i bøtta?
 
Tilbake
Topp