Temperatur på vørter.

Hei. I solveggen idag brygget jeg mitt første juleøl☺ En overgjæret juleale allgrain fra Petit. Fint å holde på ute, slipper søl på kjøkkengulvet og ingen som klaget på "bryggelukt" i huset.
Ved kjøling bruker jeg spiralkjøler og kjører pumpen med når tempen er kommet under 80°. Da jeg var kommet til 19° rørte jeg et par runder med kjøleren og slo av kjølevannet. Da jeg så på tempen igjen var den plutselig 12° Lot vørteren stå i Speidelen en god halvtime i håp om at tempen ville stige. Da jeg tappet over på gjæringskaret kjentes den fortsatt kald ut . Gjæringskaret står nå i et rom som holder ca 20°. La temp måler utenpå karet og isolerte litt på utsiden og da viste den 14,4°.
Spørsmålet er omvørteren er for kald til at gjæren kommer igang?
Venter øltørst på svar
 
Hvis du setter den på plass der den skal stå og gjære, vil temperaturen gå opp. Pitch gjæren og sett til gjæring. RDWHAHB?
 
Den kommer i gang, men det kan nok ta litt mer tid enn om du hadde pitchet på "perfekt" temperatur.
På plussiden gir gjæring i nedre del av gjrærens arbeisområde et renere øl smaksmessig (noe en ikke alltid er ute etter.)
 
Da tolker jeg det dithen at det bare er å slappe av, å la naturen gå sin gang.
Takk for svar
 
Bare å slappe av, jeg ser på dette mer som en fordel kontra det å pitche på en høyere temperatur. Gjæren kommer igang :)
 
Tilbake
Topp