Temperatur pitching lagergjær

Brygger en pils nå med WLP802.

Jeg har lurt litt på: Hvilken temp har dere på vørten når dere pitcher gjæra? 10-12 grader eller 20?
Ser det er flere forskjellige meninger. Noen sier man skal pitche på 20 grader og la vørten kjøle til fermenteringstemp (10-12 grader), andre sier man skal pitche på den tempen man skal gjære på...

Fordeler og ulemper? Meninger? Tips?

Mesking om en time, så tips mottas med takk :)
 
Mest optimale er å pitche et par grader under gjæringstemperatur. Har man ikke kaldt nok kjølevann kan man kjøle ned så langt man kommer og eventuelt kjøle ned videre til ønsket temperatur i gjøringsskap for så å pitche. Alternativt pitche etter nedkjøling og så kjøle ned videre. Da bør man mot slutten av gjæringen heve temperaturen ett par grader over temperaturen man pitchet på for å unngå diacetyl.
 
Vannet her holder 14 grader nå om sommeren. Da blir det vanskelig å nå 9 grader (min foretrukne pitchetemperatur) uten å la vørteren stå noen timer i kjøleskap. Kjørte en split batch tidligere i sommer der jeg testet om det var noen merkbar forskjell på å pitche ved 15 eller 9 grader. Det var det ikke. Verken jeg eller andre kjente forskjell på smaken.

Nå er 20 grader en del varmere, så det vil ta lenger tid for ølet å komme ned på ideell temperatur. Jeg ville prøvd å senke temperaturen noen grader før pitching. Noen ganger har jeg latt det stå natten over i kjøleskap uten gjær. 12 timer går helt fint. Står det for lenge kan lactobakterier syrne vørteren.
 
Kom meg ned på 16, så pitchet på det. Så får kjøleskapet jobbe litt i natt. Satser på at det ikke blir for mye tull...
Ser at motstrømskjøler er neste på innkjøpslista / ønskelista.
 
Kom meg ned på 16, så pitchet på det. Så får kjøleskapet jobbe litt i natt. Satser på at det ikke blir for mye tull...
Ser at motstrømskjøler er neste på innkjøpslista / ønskelista.

Motstrømskjøler hjelper ikke hvis grunnvannet ikke er kaldere enn det det er. Du må kjøle kjølevannet ytterligere før det treffer sløyfa som er direkte mot vørteren
 
Motstrømskjøler hjelper ikke hvis grunnvannet ikke er kaldere enn det det er. Du må kjøle kjølevannet ytterligere før det treffer sløyfa som er direkte mot vørteren
Neida, får ca 4 grader kaldt vann her i krana. Men de siste gradene ned mot 10 på vørten tar vinter og votter med en spiralkjøler.
 
- eller sett vørteren i bevegelse gjennom å røre med meskespaden. Jeg rører kontinuerlig gjennom hele kjølingen, og det korter ned tida kraftig. Kjedelig, men rett og slett nødvendig for å spare tid og vann.
 
Tilbake
Topp