Temperatur ved karbonering

Hei.

Skal karboneringstemperatur være lik gjæringstemperatur?

Har tre batcher til gjæring som skal tappes i løpet av de neste 5 dagene.

2 av batchene har stått til gjæring på 18 grader, en pale ale gjæret med US-05 og en weissbier gjæret med WB-06.
I tillegg har vi hatt en Saison stående til gjæring på 20 grader, gjæret med WLP565.

Lurer også på hva som er anbefalt lagringstemperatur etter at karboneringen er ferdig?

 
Weiss liker vel sekundærgjæring litt varmt i område 23-25, hvis du kan få til det. Pale går fint på ca 20 grader. Saison vet jeg ikke, men det går sikkert fint på ca 20 det også?
 
Naturlig karbonering med sukker gjøres gjerne på rundt 25 grader. Min erfaring er at det kan ta veldig lang tid (eller ikke komme igang i det hele tatt) hvis du karbonerer rundt 20 grader eller lavere.
 
Jeg har karbonert øl på 18 grader uten problemer.

EDIT: karbonering på flaske gjøres i romtemp. Om den er 18 eller 22 spiller ikke så stor rolle. Kan kanskje ta litt lenger tid på lavere temperatur, men etter 14 dager bør de fleste øltyper være good.
 
Om jeg har forstått korrekt, etter gjæringen er er ferdig (på flasken) bør den settes kaldt ei stund for at kullsyren skal absorberes skikkelig. I teorien ihvertfall, usikker på hvor mye det har å si i praksis.
her snakkes det om karbonering på fat, men regner med prinsippene er samme på flaske.
Man skal forsåvidt helst lagre øl mørkt og kaldt uansett.
 
Tror flere kjører praksis på å karbonere på høy temperatur (vet i allefall at nøgne ø gjorde dette før), har selv karbonert på 35-40 grader på badet bare for å teste. Da har karbonering vært over på ett par dager, så setter jeg det kaldt. Har ikke hatt noen problemer med å gjøre det slik, så langt i allefall :)

Når det er sagt kan man godt bare ta seg tiden til å gjøre det rundt vanlig romtemperatur på 18-20 grader også, tar bare en del lenger tid :)
 
Forresten var det meningen linken jeg pastet tidligere skulle starte video på et spesifikkt tidspunkt, hvor de snakker om fordelene ved å lagre øl (kaldt), før servering selv om man i kan tvinge karboneringen til et vist punkt når man har det på fat. Han prater om det fra minutt 39 og litt utover.
 
Forresten var det meningen linken jeg pastet tidligere skulle starte video på et spesifikkt tidspunkt, hvor de snakker om fordelene ved å lagre øl (kaldt), før servering selv om man i kan tvinge karboneringen til et vist punkt når man har det på fat. Han prater om det fra minutt 39 og litt utover.

Det er riktig at co2 binder seg lettere i ølet ved lavere temperatur. Så 20-25 grader en uke eller to til karbonering og deretter i kjøleskap. Barleywine, imperial stout setter jeg kjellerkaldt på ca 15 grader.
 
Eg har min fyrste lager (Bayer) til karbonering no. Den har stått til gjæring i 10 grader som anbefalt i oppskrift og på gjærpakke. For så å bli flaska og satt til karbonering i 10 grader. Trudde temperaturen under karbonering burde vere lik som det som var anbefalt i oppskrift for gjæringa. Er det slik at eg burde øke temperaturen eller kan dei berre stå litt lenger? Har no stått 14 dagar til karbonering i 10 grader.
 
karbonerte min siste pils påm 15-16 grader, gikk helt fint.
Har fått tips om at det er best å kjøre lagerøl på 15 grader for karbonisering.
Mine pils hittil har gitt en liten bismak etter endt karbonisering, som gjør at ølet blir "nesten" og ikke 100%
Med andre ord ikke like gode som butikkøl, men nesten.
Siste øl smakte jeg for 20min siden, der manglet den bismaken(ble karbonisert med 9,5gr DME/liter som en test), men ølet er fortsatt nesten, nå er den pilsen kun lagret siden søndag(5dager) så skal ikke dømme den helt enda, kan godt hende jeg her treffer blink.
Smakte den da den ble flasket, da nærmet den seg 100% Dahls Pils, det gjør den ikke p.d.d
 
Sist redigert:
Karbonering på 20+ grader, gjerne over for raskere resultat - både for ale og lager. Etter det kan du sette flaskene kaldere.

To uker er en grei tommelfingerregel. Ved flasking kan du fylle opp et par 0.25 eller 0.33 flasker som du kan åpne etterhvert for å sjekke. Et tips jeg hørte er å fylle opp en plastflaske som du klemmer sammen og korker. Når den er passe hard er ølet karbonert. Jeg har opplevd perfekt karbonering etter en uke, men av og til må ølet stå lengre.

At karboneringstemp har noe å si på smaken har jeg ikke erfart eller hørt om at spiller noen rolle. Her er det heller det faktum at pils/lager må ha bra med oksygen og kontrollert gjæringstemperatur for at det skal smake som butikkpils. Som regel blir det mye mer smakfullt enn butikkpils om du gjør det riktig. :)
 
Tror flere kjører praksis på å karbonere på høy temperatur (vet i allefall at nøgne ø gjorde dette før), har selv karbonert på 35-40 grader på badet bare for å teste. Da har karbonering vært over på ett par dager, så setter jeg det kaldt. Har ikke hatt noen problemer med å gjøre det slik, så langt i allefall :)

Når det er sagt kan man godt bare ta seg tiden til å gjøre det rundt vanlig romtemperatur på 18-20 grader også, tar bare en del lenger tid :)

Hvordan ser du at karboneringen er ferdig? Siden flaskene er mørke osv?

Edit: Såg ikkje den med plastflaske. Men å forholde seg til 2 ukers regelen og fylle opp en plastflaske vil gjøre susen eller?
 
Jeg fyller alltid en brusflaske i plast som jeg klemmer på daglig etter flasking. Veldig grei måte å overvåke karboneringen på. Når brusflaska er stein hard, setter jeg en flaske til kjøling og tester.
 
Hvordan ser du at karboneringen er ferdig? Siden flaskene er mørke osv?

Edit: Såg ikkje den med plastflaske. Men å forholde seg til 2 ukers regelen og fylle opp en plastflaske vil gjøre susen eller?

Jeg kjører ikke plastflaske som mange her gjør, kan se etter dannelse av mini-krausen i flaskehalsen f.eks.
Eller den beste måten av de alle, kjøle ned og smake :)
 
Tilbake
Topp