Temperatur

Hei  :) jeg har brygget øl får første gang, av øl sett (mexican style)
nå står gjæringskaret på badet. jeg har satt den opp på en stol, fordi jeg har lest at man ikke bør sette karet på varmekablene på gulvet.. blir nesten mer og mer forvirett jo mer jeg leser  ???
temperaturen på badet er mellom 20-25 grader, er det en bra temperatur??
på forhånd takk  :)
 
Hei Gunnar, og velkommen til forumet!  :brygging:

Ingen fare, det er mange meninger der ute og ikke alt man kan gjøre 'galt' gir galt øl.

Det er lurt å sette brygget på en stol ja, for varmen i gulvet kan gjerne bli opptil 30 grader. Greit for hjemmebrent  >:D, men ikke for øl  :lessmile:. 20-25 grader er kanskje enda en anelse for varmt, men jeg tror ikke du vil merke så mye til det i ølet. Neste gang ville jeg ha sunket romtemperatur på badet til 18-22 gr, spesielt i de første 3 dagene når gjæringen selv genererer en del varme i brygget.

Også vil det kanskje vært en bra idé å prøve noen andre øltyper etter hvert. For Mexican Style (jeg tipper de sikter til Corona) vil nok ikke være betegnelsen brygget ditt ville minne deg sterkt om. Slikt øl forgjæres 'på riktig' med en annen gjærtype som krever temperaturer opptil ca 10 gr.. Uansett er det moro å prøve å følge med på denne biologiske og kjemiske prosessen! ;)
 
Velkommen til forumet.

Må nokk si meg enig om at dette kan bli litt for høy temp på gjæringen.
Drev selv i godt over et havt år å gjæret på rundt 24C, å klarte jo alikevel å lage bra øl fra ekstrakt, men når jeg endelig lærte meg å gjære på 20C, kjente jeg en tydelig forbedring av ølet.
Ved gjæring på høy temp vil gjæren danne mere fuselstoffer, å gi en ubehagelig alkoholsmak.

Men ikke bekymre deg, det skall mye til før et brygg er helt ødelagt.

Lykke til vidre :ilike:
 
takk skal dere ha  :)
på bruksanvissningen står det: tilsett 1 kg sukker, jeg brukte maltekstrakt. jeg har lest bedre instrukser for brygging fra øl-sett, og der står det at sukker har ikke noe i øl å gjøre (unntatt i små mengder ved tapping på flasker.)
håper ølet blir godt  ;)
 
Tilsetning av maltekstrakt istedenfor sukker vil nok føre til et fyldigere øl og FG (final gravity, altså måling av ølet med oechslevekt/hydrometer) vil være høyere enn det står på boksen. Jeg tipper den havner rundt 1.020. I dette tilfelle vil det nok gjøre at ølet minner enda mindre om 'meksikansk pils' men i praksis så tror jeg brygget ditt, som heller kan betraktes som en slags 'pale ale', bare vil ha godt av det :).

Apropos setting av øl fra sånne ølsett: man får kjøpt poser med Coopers Beer Enhancer, som kan brukes istedenfor ren sukker. Dette er en blanding av ulike sukkertyper og litt maltekstrakt. Jeg har som eksperiment satt et ølsett med tilsetning av en sånn pose, og jeg må ærlig innrømme at det smakte en god del bedre enn mine første ølsetteksperimenter. Den syrlige cidersmaken man ellers ville fått var ikke tilstede i dette brygget. Så dersom du fortsetter en liten stund til med ølsett så vil jeg anbefale å prøve denne Beer Enhancer en gang (skjønt alle vi her vet at det ikke vil ta lang tid før du vil prøve deg på maltbrygg ;D).
 
takk for alle tips, de tar jeg videre  :)
tror også jeg skal kjøpe egen gjær selv neste gang jeg skal brygge øl fra øl-sett.
fordi jeg vet ikke om gjæren som fulgte med er til og stole på, det sto ingen ting på gjær posen (dato eller navn)  :-\
jeg har lest at da er ikke gjæren til og stole på..
så neste gang blir jeg og kjøpe gjær fra vinogbar.
bør jeg da kjøpe flytende gjær eller vannlig?
jeg satte ølet på lørdag, så idag har jeg planer om å måle med oechlevekt om det er klart til å tappes over på flasker.. vis jeg forstår meg på hvordan jeg gjør det  ??? bruksanvisningen står på svensk, så det bør gå bra  :) håper jeg. er jo første gang jeg gjør det.
ønsk meg lykke til  ;D
 
Lykke til ;D

Med den temperaturen du har på brygget tyder alt på at ølet trolig har kommet ganske langt på vei nå.

Husk at du bør tilsette litt sukker (mellom 4-9 gram per liter øl) før du tapper ølet på flasker.  Ølet vil da gjære litt til pga det tilsatte sukkeret, og siden ølet da befinner seg i en lukket beholder (=flasken) vil kullsyren ikke bare forsvinne, men binde seg med ølet slik at ølet blir fra flat til kullsyresatt.

Tilsetting av sukker kan gjøres på forskjellige måter. Én metode går ut på at du blander sukkeret du trenger til et helt brygg (for eksempel 21 liter ganger 6 gram blir 126 gram til hele brygget) i litt kokende vann og løser opp alt av sukker. Så kjøler man ned sukkerlaken og tilsetter man det i brygget og rører forsiktig men grundig, uten plasking. Når man er temmelig sikker på at laken har blandet seg godt med ølet så kan man tappe på flasker og korke dem.

Metoden jeg selv har brukt mange ganger med hell er å tilsette en nøye mengde sukker rett i flasken like før eller etter man fyller flasken med øl. Bruk en måleskje som du kan måle nøyaktig med og tilsett f eks 2 gram sukker i hver 0,33-liters-flaske. Sukkeret må være rent og tørt, gjerne fra en fersk pose.
 
Hvist du har lyst til å gjøre det litt mer avansert, anbefaler jeg deg til å prøve deg med flytende gjær å en starter.
Da har du et bedre utvalg å høy kvalitet på gjæren.
Desuten er det en egen glede å gjøre ting selv :brygging:
Men det finnes mye bra tørgjær du kan bruke.
Dette er veldig enkelt, siden man da bare trenger å rehydrere den før man dar den over i dunken.
 
ok.
ja man lærer litt og litt for vær gang  :)
idag var jeg på apoteket og kjøpte hånddesinfeksjons veske, da renslighet er meget viktig.
tror også jeg må begynne og skrive ned diverse ting, så jeg ikke neste gang jeg blir å brygge gjør de samme feilene  ::)
takker og bukker for alle tips og råd  :)
god påske  :biersmile:
 
hvis du ikke allerede har skaffet deg noe bryggeliteratur, anbefaler jeg deg å kjøpe "Moderne Hjemmebrygging" for en grei å fin innføring i bryggeprosessen.
Denne tar for seg alt det viktigste fro både ekstraktbrygging, delmesking og allgrain.
 
Tilbake
Topp