Temperaturer, sparging og slike ting

Hei.
Har lest og spekulert i dagevis, men tenker det er like lurt med et par spørsmål her. Utstyr på vei og til uka skal jeg sette min aller første batch.
Men trenger en par avklaringer:

1. Når jeg mesker (BIAB) på f.eks 65 grader og skal øke gradene mot slutten (opp til 75 f. eks) gjør jeg vel det enklest med å tilsette nytt vann (sparging) over posen som ligger på en rist over kokekaret. Men da må jeg vel ha en høyere strike temp på sparge-vannet. Og hvordan beregner jeg dette?

2. Er det best å helle sparge-vannet over hele posen eller oppnås samme effekt ved å legge posen i et nytt kar med det nye vannet? Det er kanskje dette som er forskjellen på batch sparging og dunk?

3. Hvordan beholder jeg best riktig temperatur under mesking? Pakker man inn meske/kokekjelen i liggeunderlag, eller kan jeg ha kokeplaten på varmefunksjon om temperaturen synker. Risikerer jeg at posen brenner seg fast?

Takknemlig for noen råd og tips rundt dette...
 
1. Jeg bruker å sette varmen på fullt når meskingen er ferdig med posen fortsatt i kjelen. Når temperaturen nærmer seg 78 grader løfter jeg posen opp på en rist. Deretter skyller jeg med vann som holder ca 78 grader over posen. Avslutter når jeg ser at jeg nærmer meg riktig OG i kjelen (rører i kjelen før jeg tar opp en prøve). Klemmer litt på posen for å få med det siste (husk hansker!). Du vil se at du trenger overraskende mye skyllevann.
2. Du kan gjøre det slik også. Du får bare litt mer oppvask.
3. Pakk inn kjelen godt. Det greier seg som regel. Evt. kan du sette på litt varme hvis du ser at temperaturen dropper. Du bør ta av lokket noen ganger for å røre i mesken, dette øker effektiviteten. Men, da forsvinner noe varme. Spurte også om fastbrenning til bryggselv når jeg kjøpte utstyret. De sa at det ikke var et problem og det er min erfaring også. Grunnen til at dette er diskutert på nettet er nok at de bruker gass til varmekilde "over there" og dermed mye høyere effekter.
 
Du kan lese om temperaturberegninger i (feks) How To Brew av John Palmer (en tidligere utgave gratis på nettet på www.howtobrew.com, men boka er gull verd og anbefales varmt). Du kan prøve Brewer's Friend sin meskekalkis, http://www.brewersfriend.com/mash/ .

Min prosedyre: jeg bruker 36 liter kjele med falsk bunn, kran, (stor) meskepose, og en Caso 3,5 kW induksjonstopp. Med denne kan jeg gjøre stegmesking. Noen ganger tilsetter jeg kokende for å gjøre stegene, feks utmesking.

En variant jeg ikke har prøvd, men lest om i feks Brewing Better Beer av Gordon Strong, er å kombinere mash-out og skylling: tilsett skyllevannet i mesken slik at temperaturen kommer opp i 76 C. Så tappes all vørter i en omgang. Dette blir vel sånn ca det du skisserer i 1. Eksempel: La oss anta at du trenger 25 liter vørter, og du mesker på 2,5 liter/kg og 5 kg malt. Det anslås at malten absorberer ca. 1 liter per kg (som man da ikke får ut av mesken, men blir et tap). Du mesker med 2,5 *5 liter = 12.5 liter på 67 C. Du ønsker å tilsette 25 - 12.5 + 5 = 17.5 liter vann for å bringe temperaturen opp til ca. 76 C. Da må vannet (med Brewer's Friend for enkelhets skyld) holde 83,5 C. Merk at det totale volumet i mesken med skyllevannet er ca 17.5 + 12.5 + 5 = 35 liter. (Jeg pleier å estimere at malten opptar 1 liter per kg i seg selv.)

Merk at slike beregniner er alltid omtrentlige, og kan ha ganske store svingninger i nøyaktighet. For eksempel, malt er et organisk produkt med ganske stor variasjon i sammensetning, og beregningene er ganske sensitive til dette. I tillegg er det vanskelig å faktorisere inn utstyrets påvirkning. (8 kg stål har betydelig varmekapasitet.) Det du må gjøre er prøving og feiling til du finner en prosedyre som fungerer på ditt utstyr, så ikke bli frustrert om beregningene "ikke virker". Første all grain batch er nesten alltid et eventyr, på godt og vondt.
 
Jeg har brygget noen batcher(11) med BIAB. Varmer opp til mesk-ut temp på 77, tar posen over i et gjæringskar med et dørslag i bunn. Heller over skyllevann i to omganger til at jeg treffer med antall liter jeg skal ha til kok(da treffer jeg stortsett OG). Det er lurt å prøve seg fram første gang til du vet effektiviteten på ditt oppsett - da er det enklere å vite hvor mye du må skylle med.
 
Tilbake
Topp