Temperaturer, tykkelse og utbytte under mesking

Hei!

Jeg har brygget noen all-grain batcher og har fått et veldig høyt utbytte, nesten 85 % i de fleste bryggene. I to av bryggene har jeg fått veldig rart utbytte, men her har jeg brukt refraktometer til å måle, så disse stoler jeg ikke helt på. Jeg har et hydrometer som jeg stoler på (viser 1.000 i rent vann) selv om det er fra Europris :)

Min normale mesking er å meske i en kjøleboks på 22L med falsk bunn og standard batch-størrelse er ca 22L ferdig øl. Jeg mesker inn med 17-8L vann  (med 5-6kg malt blir det 3:1 vann:malt) ved 66-68 °C, venter en time og skyller med 10-12L vann ved ca 75 °C. Under skyllingen rører jeg opp malten og venter ca 10-15 min til malten flyter opp. Dette fungerer veldig bra og på 6 batcher har jeg aldri fått den fryktede stuck mash :) Jeg kverner inntil videre malten med en Corona-mølle som også fungerer ganske ok.

Kan noen fortelle meg hvordan tykkelsen på mesken og temperaturen/mengden skyllevann vil påvirke utbyttet? Jeg lurer på om det kan være en idé å endre meskeeffektiviteten så den blir rundt 75 % og om dette vil gi et enda bedre øl?
 
Hei!

Har lest den, men jeg lurer på hvordan tykkelsen i mesken påvirker utbyttet og om den gjør det. Jeg kan tenke meg to mulige utfall tykkere mesk gir bedre utbytte siden enzymene er mer konsentrert eller tynnere mesk gir bedre utbytte siden mer sukker og enzymer kan løse seg i vannet og transporten av de aktive stoffene er raskere. Mer vann vil også øke mengden materiale som er løselig, men det ser ikke ut til å være den begrensende faktoren før OG>1.080.

Min manifold ligger ganske langt ned med hullene nesten på bunnen av karet. Spesielt med 20kg+ på toppen :)
 
Tykkere mesk gir kjappere konvertering, mens tynn mest gir mer forgjærbar vørter, visstnok. Har ikke noen beviser for dette :)
 
Ølvind skrev:
Tykkere mesk gir kjappere konvertering, mens tynn mest gir mer forgjærbar vørter, visstnok. Har ikke noen beviser for dette :)
I følge tester vil ikke en tynn mesk gi noe mer utgjærbar vørter, derimot kan den gi noe større utbytte.
 
Erik1984 skrev:
Ja dette virker logisk, men hvem sine tester :) Hva er mekanismen?
Jeg har lest om det her og det er vel basert på en del kjent litteratur og egne forsøk. forresten en side å anbefale
http://braukaiser.com/wiki/index.php/Effects_of_mash_parameters_on_fermentability_and_efficiency_in_single_infusion_mashing#Mash_thickness_experiments
 
Sakset fra artikkelen
Faktorene er temperatur, tid og malt/vann-forholdet. Malt/vann-forholdet holder vi utenfor bildet, siden faktorene som henger sammen med dette ikke er bygget inn i modellen. Ved alle meskeskjemaer som er gjennomregnet i regnearket er det holdt fast til et blandeforhold av 3 liter vann per kg malt.

Det er mest tid og temp som er testet her
 
Tilbake
Topp