Temperaturkontroll hjelp- jage temperaturboost eller?

Når gjæringa tar fyr inn i stormgjæringa, så øker temperaturen med ca 3 grader (av og til mer). Har et rom på ca 17 grader og satte tempkontroll på 18 grader. Under stormgjæring akkurat nå er temperaturen i karet på 21 grader. Har ikke mulighet for å kjøle lenger ned. Bør jeg da kjøre temperaturkontrolleren opp mot temperaturen under stormgjæring, eller skal temperaturen synke ned mot satt temperaturkontroll på 18 grader etter at stormgjæringa avtar?

Altså; viktigere at remperaturen er jevnt "høy" enn at den kommer ned til "lav" temperatur?

Bruker Danstar Nottingham som gjær.
 
Når hoveddelen av gjæringen er over, altså stormgjæringen, er ikke temperaturen så viktig lenger.
Men man vil gjerne ikke kjøle ned på dette tidspunktet, for da kan gjæren gå i dvale før den er helt ferdig med jobben.
Jeg kjenner ikke Danstar Nottingham, men den er vel mye likt som andre.

Jeg ville personlig bare holdt den på 21 frem til stabil FG. Ikke kjølt ned igjen til 18 grader.

http://www.danstaryeast.com/company/products/nottingham-ale-beer-yeast
Produsenten sier 17-21 grader, så dere er jo akkurat innafor :)
 
Viktig å holde temperaturen tilbake under stormgjæring de første par dagene slik at ikke temperaturer holder seg innenfor område til gjæren - 14 til 21 C
Da høres 17C i rommet ut som en grei løsning. Når storgjæring er ferdig kan du øke til 20 C i rommet for å gi gjæren gode ryddeforhold og bedre muligheter for å gjære ned der den skal.
 
Takker meget for svar :) Sliter å få temperatur ned under stormgjæring ettersom jeg ikke gjærer i fryseboks/kjøleskap. Er det virkelig slik at dere eksperter gjærer med tempkontroll som holder temp helt stabil (+- 0,5 grader) gjennom HELE gjæringsforløpet, eller lar dere gjæren få booste opp temperatur under stormgjæringa? Må jo kjøre full nedkjøling i et kjøleskap om en skal holde temperaturen tilbake under stormgjæringa...

Er litt spent på den siste batchen ettersom temperaturen steg opp mot 21,5 grader selv om det kun var 17,4 grader i gjæringsrommet... Kjører nå temp.kontr. på 19 grader i noen dager før jeg øker til 20 grader...
 
Jeg gjærer i kjøleskap med STC-1000+ som styrer temperaturen. Kjøleskapet er satt på "full guffe", så det kjøler så mye STC'en bestemmer.
Jeg kjøler gjerne ned vørteren til 1 eller 2 grader under den temperaturen jeg vil at gjæren skal jobbe på, som oftest ca 1 grad under.

Så når jeg pitcher gjær setter jeg kontrollen på den temperaturen jeg vil ha +/- 2,0 grader, slik at gjæren får lov å jobbe seg opp til "rett" temperatur selv.
Så må jeg følge litt med... etter ca et døgn har temperaturen kommet opp der jeg vil, så da setter jeg +/- faktisk til så lite som 0,3 grader.
Etter at stormgjæringen er over øker jeg temperaturen 2-4 grader, alt etter øl og gjær.

Ps. jeg er på langt nær ekspert. Har 18 batcher på samvittigheten. Men jeg fikk meg rimelig fort kjøleskap og temperaturkontroll til å gjære i.
 
Tilbake
Topp