TemperaturKontrollert gjæring med vann

TorfinnS

Norbrygg-medlem
vi brygger som regel mellom 50 og 100 liter i slengen. Da blir det 3-5 bøtter. Vi har ikke kjøleskap til alt dette. Har tenkt på om man skulle lage et kar som man kunne sette bøttene oppi og fylle vann rundt. Trenger kanskje ikke være mye vann, kanskje bare 5-10 cm vann. Kan bruke en stc til å åpne en magnetventil som slipper inn litt kaldvann når det trengs. Kan det være en ide?
 
Tror ikke det har nok overflate/kjøleeffekt. En bedre løsning ville vært å feste en kjølespiral i lokket, og kjøre vann igjennom den. For å slippe å sløse med for mye vann, kan dere evt. lage et reservoar i et kjøleskap/frys, med pumpe.
 
vi brygger som regel mellom 50 og 100 liter i slengen. Da blir det 3-5 bøtter. Vi har ikke kjøleskap til alt dette. Har tenkt på om man skulle lage et kar som man kunne sette bøttene oppi og fylle vann rundt. Trenger kanskje ikke være mye vann, kanskje bare 5-10 cm vann. Kan bruke en stc til å åpne en magnetventil som slipper inn litt kaldvann når det trengs. Kan det være en ide?

Det virker umiddelbart som en smart ide, men jeg ser en innvending: Hvis ventilen slipper inn kaldtvann til temperaturen har begynt å synke igjen, vil du kanskje ha sluppet inn for mye? Du skal i alle fall ikke ha mye vann i det karet, tror jeg. Eventuelt kunne du kanskje få stilt inn systemet til å gi en tilmålt dose?

Et problem med å beregne dette ligger kanskje i det at det tar litt tid før kaldtvannet blir skikkelig kaldt. Men hvis det er en konstant faktor, kan du vel finne ut av det.
 
Det bør være mulig, men du trenger sirkulasjon for jevn tempfordeling. Alternativer er å kjøre individuelle kar. Blir litt flere ventiler.
Du finner sikker murerbøtte som gjæringskaret passer oppi
a8cae2e9c6f57fd70149b2980f5aa3bd.jpg

Du programmerer vel dette til en Arduino i en fei :)
 
Tror ikke det har nok overflate/kjøleeffekt. En bedre løsning ville vært å feste en kjølespiral i lokket, og kjøre vann igjennom den. For å slippe å sløse med for mye vann, kan dere evt. lage et reservoar i et kjøleskap/frys, med pumpe.

Isbiter/fryseelement i vannet kan jo holde temperaturen der konstant. Det er vel et velprøvd trick, det blir i alle fall anbefalt flere steder, så bare vannet er kaldt nok, skal det vel funke? Men kaldvann fra krana er jo varmere, sjøl om temperaturen på det kan variere mye - også med årstidene.

Jeg er ikke fysiker eller ingeniør, så jeg bare gjetter, jeg:).
 
Tror ikke det har nok overflate/kjøleeffekt. En bedre løsning ville vært å feste en kjølespiral i lokket, og kjøre vann igjennom den. For å slippe å sløse med for mye vann, kan dere evt. lage et reservoar i et kjøleskap/frys, med pumpe.
Vann har jo mye høyere varmeledningsevene enn luft. Så når det går å bruke kaldluft i et kjøleskap så må det jo gå enda bedre når karet er omgitt av vann i stedet for luft?
 
Var noen murerbøtter/ kar jeg tenkte på. Ved gjæring av lager er det jo snakk om å holde 10 grader. Temperaturen på vannet varierer fra 2 grader på vinteren til 5-6 på sommeren kanskje. Jeg tror kanskje problemet blir at det kan bli for kaldt. Uansett må man ha temperaturkontroll og kanskje sensoren rett i vannet.
 
Vann har jo mye høyere varmeledningsevene enn luft. Så når det går å bruke kaldluft i et kjøleskap så må det jo gå enda bedre når karet er omgitt av vann i stedet for luft?
Ja, hvis hele karet hadde vært nedsenket. Jeg tror du må bruke relativt mye vann for å endre temperaturen i gjæringskaret. Men omgivelsestemperatur har jo også mye å si. Selvfølgelig vil det nok være en bedre løsning enn å la den stå i romtemp.
 
Tror det vil fungere helt topp med en temperatursensor i vannet som styrer en ventil som tapper vann rett fra krana. Må selvfølgelig ha automatisk avløp av overskuddsvann
 
Dette får Torfinn til.
Har gjæret med bøtte i balje og rennende vann med ok resultat.
Men da var temperaturen på kjølevannet passe så styring var unødvendig.
 
Tror det vil fungere helt topp med en temperatursensor i vannet som styrer en ventil som tapper vann rett fra krana. Må selvfølgelig ha automatisk avløp av overskuddsvann

Ah, selvfølgelig. Her kan du vel regne at det er samme temperatur i vannet som i dunken, hvis den er skikkelig nedsenket.

Totalt off topic, men llikevel, siden det er snakk om vann: Hvorfor føler jeg meg som en redd abbor hver gang jeg ser det bildet av Torfinn:p?
 
Ah, selvfølgelig. Her kan du vel regne at det er samme temperatur i vannet som i dunken, hvis den er skikkelig nedsenket.

Totalt off topic, men llikevel, siden det er snakk om vann: Hvorfor føler jeg meg som en redd abbor hver gang jeg ser det bildet av Torfinn:p?
Selfie på skitur bildet? :) må kanskje bytte bilde. :)
 
Trenger kanskje ikke være mye vann, kanskje bare 5-10 cm vann.

Jeg tror det største problemet med bare 5-10 cm vann er at det vil bli mye kaldere i bunnen av gjæringskaret enn på toppen. Temperaturen vil naturlig være lavest lengst ned, både i luft og væske, og kjøling nederst vil bare forsterke dette, det blir det ingen sirkulasjon i karet som vil blande lag med forskjellig temperatur.
Kald vørter vil samle seg nederst og bli værende der.

Hadde du hatt kjøling øverst ville det blitt sirkulasjon og jevnere temperatur, men det byr på noen praktiske problemer...
 
Sist redigert:
Tror det går helt greit. Vannet kan komme nesten like høyt som vørteren/ølet.
Med et lodd på lokket kan vannet komme like høyt som innholdet i bøtta.
 
Siden du foreslår å bruke magnetventil..

Hva med en magnetventil på vannuttaket ditt og så bruke en/flere splitter(e), samt flate hageslanger som er coilet rundt bøttene. Da får du kaldt vann rett på karene og du slipper et enormt kar.
 
Selfie på skitur bildet? :) må kanskje bytte bilde. :)

nei, for all del, bildet er veldig fint. Men det er lett å forestille seg at du er en pilker som kikker gjennom et hull i isen, derav abbor-følelsen:).

Men nok om det. Stor murerbøtte med sensor i vannet høres ut som noe som kan funke. Men skal du ha flere kar gående, blir dette komplisert, vel? Eller er det bare å montere en spreder på krana, og så ha ventilene etter sprederen? Eller beygynner vi å nærme oss at det er like greit å skaffe noen kjøleskap?
 
Flottør koblet til reservoar, litt sånn etter tidevannsmetoden.. men noen andre får regne ut intervallen for denne syklusen :)
 
Siden du foreslår å bruke magnetventil..

Hva med en magnetventil på vannuttaket ditt og så bruke en/flere splitter(e), samt flate hageslanger som er coilet rundt bøttene. Da får du kaldt vann rett på karene og du slipper et enormt kar.
Har brukt denne metoden på aleer i mange år. Fungerer helt fint. Har brukt grønn hageslange fra BT. Den er så myk at den legger seg ganske flat mot yttersiden av gjæringsdunken, samtidig slipper nok vann gjennom. Slangen festes på yttersiden med noen vertikale striper dobbeltsidig tape og isoleres med liggeunderlag. Magnetventilen styres av en STC-1000+. På sommeren kan det være litt vanskelig å få temperaturen under 12 *C hos meg. Da bruker jeg vann m/ frostveske (glykol) som hentes fra et kar i en fryseboks. Dette er et lukket system hvor glykolblandingen rundpumpes via en nedsenkbar pumpe i karet. Styres også via STC-1000+, men i dette oppsettet blir magnetventilen kuttet ut og erstattes av pumpa. Har også rullet et varmebelte utenpå slangen. Dette gir mulighet for å heve temperaturen i gjæringsdunken til over romtemperaturen mot slutten av gjæringen. Stålkontroll.
 
Tilbake
Topp