Temperaturkontrollert gjæringskar

Hei!

Nå som det er sommer er det muligens flere enn meg som har problemer med å holde kontroll på temperaturen til godsakene. Jeg har også blitt oppmerksom på at flere oppskrifter har anbefalt temperatur på gjæringen. Vi er jo veldig opptatte av temperaturer, men gjæringstemperaturen er den som får desidert minst oppmerksomhet her på forumet. Jeg har lekt med tanken om å lage en dunk med mulighet for å kontrollere temperaturen under gjæringen, både holde den stabil og kunne øke/senke temperaturen som det passer meg.

Det finnes sikkert 100 løsninger på dette, men de fleste jeg har sett er kjøleskap med ekstern termostat og det er ikke aktuelt for meg (bor i leilighet på st hanshaugen så har et lite plassproblem...). Jeg har tenkt på en løsning med et peltierelement og en stor "kjøleribbe" (kobberstang el.) inne i et isolert kar og en pid-kontroller med bilrele og deler fra et pc-power for å gi 12V til peltierelementet.

Er det noen som har en enklere/mer low-tech løsning, har inspill til konseptet/ideen eller vil være med å prøve?
 
Har også tenkt på kjøleboks, men jeg er litt usikker på hvordan de fungerer. Hvis de trekker inn luft hele tiden drar jeg jo inn alt mulig dritt i gjæringskaret... Men det er vel kanskje mulig å modde den... :)
 
jeg har en slik kjøleboks, og det er 2 vifter på toppen, en som drar luft inn, og en som suger luft ut, dette for å kjøle elementet på toppen. det er ingen luftsirkulasjon inne i kjøleboksen, eneste jeg ser som en liten bakdel med en slik til gjæring, må være at siden elementet sitter i lokket, så blir kjølingen av luft over vørteren kraftigere enn i selve vørteren, men det er mulig det går greit, jeg har ikke testet det.
 
tomv skrev:
hvorfor ikke kjøpe et billig vinskap, og bruke blow-off tube?
eks:
http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/kjol-frys/vinskap/MWC348BE/matsui-vinskap?scid=1710
monter tappetårn så har du et stilig serveringsskap også som kan trilles på verandae

litt off-topic ifht gjæringsKAR men..

Har planlagt tappetårn også, men det sprenger liksom kapasiteten på kjøleskap i leiligheten :) Jeg har kommet til at det er viktigere med bar hvis jeg kan kjøle en gjæringsdunk med peltier :)
 
magne1972 skrev:
jeg har en slik kjøleboks, og det er 2 vifter på toppen, en som drar luft inn, og en som suger luft ut, dette for å kjøle elementet på toppen. det er ingen luftsirkulasjon inne i kjøleboksen, eneste jeg ser som en liten bakdel med en slik til gjæring, må være at siden elementet sitter i lokket, så blir kjølingen av luft over vørteren kraftigere enn i selve vørteren, men det er mulig det går greit, jeg har ikke testet det.

Så lenge temperaturen er passe stabil (det er den jo) må jo temperaturen bli jevn i boksen, det er jo ikke noen enorm investering og det er jo enkelt å logge temperaturen i en sånn boks så vet jeg jo fort hvor godt den kjøler :)
 
Tilbake
Topp