Temperaturstyring i mesk.

Mc.

Norbrygg-medlem
Har noen prøvd å styre temperaturen i mesken ved hjelp av en induksjonsplate og en inkbird sammen med en pumpe? Jeg prøvde uten pumpe og vanlig kokeplate, men det fungerte ikke. Restvarmen i platen da den slo seg av fikk temperaturen til å stige 3-4 grader over. En induksjonsplate blir vel fortere kald og en pumpe vil vel gi bedre fordeling av varmen.
Laget et vanntett plastrør og stakk temperaturføleren i den før jeg satte den ned i meskekjelen.
 
Problemet er vel da at om du skal skru på igjen plata ved hjelp av automatikk, så er ikke det så lett med induksjon?
 
Har aldri brukt en induksjonsplate så jeg vet ikke. Hvorfor blir det et problem?
 
Argh !
Og jeg som trodde jeg hadde en god ide, he he.
Mulig det blir bedre med en pumpe som sirkulerer varmen.
 
Sist redigert:
Irriterende at
Jeg har to induksjonsplater. Hendi har en fysisk vridebryter som ikke nullstiller seg selv om temperaturen endrer seg. Den fungerer heller ikke med PID i kontakten...
På Tyske fora finnes mod for hvordan du setter inn PID i stedet for denne bryteren.
Dette har vært planlagt i to år. Alltid noe som kommer i veien
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/311743/
https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=11762&p=76987 siste lenke er fra Mats som er samme person som har laget STC 1000+
Irriterende at det ikke går. Hadde sikkert fungert fint med inkbirden ellers. Skal se på den artikkelen, men jeg er ingen finmekaniker.
 
Jeg bruker annen type plate (Kervel) til oppsettet mitt. Det fungerer fint, om en noe tregt på stegmesk. Men det lar seg styre av PID liknende ting i vertfall. Sammen med en dyppvarmer er det raskere dog. Så en kan jo vurdere andre plater enn induksjon.
 
Jeg bruker annen type plate (Kervel) til oppsettet mitt. Det fungerer fint, om en noe tregt på stegmesk. Men det lar seg styre av PID liknende ting i vertfall. Sammen med en dyppvarmer er det raskere dog. Så en kan jo vurdere andre plater enn induksjon.
Men du bruker en pumpe til å sirkulere ikke sant?
 
20170701_211438.jpg Hører kanskje til i tråden for dumme spørsmål, men hvordan kobler jeg de 2 ledningene fra Kinapumpen til hunnkontakten som har 3 innganger?
 
Hmmm. Den andre enden er ferdig koblet og skjult. 12 volts adapter fra biltema.
 
Den kommer ned flere løse kontakter som kan plugges i en overgang. Får bare prøve å sette de løst inntil og se hva som skjer.
 
Tilbake
Topp