Temperaturstyring, temperaturlogging og RIMS

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg har gått "bananas" på Finn.no og handlet inn dette "Kjøletårnet" i dag:
2015-10-31 18.31.57.jpg
Det er 2 kjøleskap, det nederste med frys.
Jeg skal selvfølgelig bruke dette til øl. :)
Og da spesifikt til gjæring av øl.

Da trenger jeg jo temperaturstyring, tenker meg varmebelte og STC-1000.
Jeg kommer nok også til å ville logge temperaturene, og da er det vel Arduino og/eller ESP8266 som er saken.

Spørsmålet er da, kan dette kombineres?

Jeg brygger i dag på et BIAS oppsett, med pumpe for sirkulering av vørter under mesking. Men jeg kommer nok til å bygge en RIMS med tiden for å få bedre kontroll med temperaturen. Kan da komponenter fra temperaturstyring fra kjøleskapene benyttes der?
 
Hvorfor varmebelte? Er det veldig kaldt i rommet du har plassert kjøleskapene, typisk kaldere enn 17-18 grader Celsius?
 
Hvorfor varmebelte? Er det veldig kaldt i rommet du har plassert kjøleskapene?
Nei, det er det ikke. Men en eller annen for for varmekilde må det vel være? Nå har jeg et øl som skal gjære ut på høyere temperatur enn det som er i rommet for eksempel.

Men dette er ting jeg ikke kan, så det er derfor jeg spør.:)

Mest spør jeg for å høre om jeg kan kombinere de tre behovene mine.
For jeg klarer fint å følge en av de glimrende beskrivelsene som ligger her på forumet for hvert enkelt av de tre, men så lurer jeg på om jeg kan være "smart" når jeg bygger.

:)
 
Har puslet med både Arduino, esp8266, PID og STC-1000, og de dekker forskjellige behov / utfyller hverandre. Jeg tror ikke du er tjent med en kombinert greie.
STC-1000 / UT200/Ut300 er perfekt for styring av kjøl-/fryseskap
Arduino/esp8266 er perfekt for logging, kvalitetssikring og fjernovervåking
PID er perfekt for mesking og styring av RIMS/HERMS/Kokeplate/Integrerte elementer
 
Har puslet med både Arduino, esp8266, PID og STC-1000, og de dekker forskjellige behov / utfyller hverandre. Jeg tror ikke du er tjent med en kombinert greie.
STC-1000 / UT200/Ut300 er perfekt for styring av kjøl-/fryseskap
Arduino/esp8266 er perfekt for logging, kvalitetssikring og fjernovervåking
PID er perfekt for mesking og styring av RIMS/HERMS/Kokeplate/Integrerte elementer
OK. Takk skal du ha.
Da bestiller jeg for 3 adskilte behov.
Ser at du har masse god informasjon liggende her på forumet, så de kommer jeg nok til å konsultere når det skal settes sammen.
:)
 
Nei, det er det ikke. Men en eller annen for for varmekilde må det vel være? Nå har jeg et øl som skal gjære ut på høyere temperatur enn det som er i rommet for eksempel.

Men dette er ting jeg ikke kan, så det er derfor jeg spør.:)

Mest spør jeg for å høre om jeg kan kombinere de tre behovene mine.
For jeg klarer fint å følge en av de glimrende beskrivelsene som ligger her på forumet for hvert enkelt av de tre, men så lurer jeg på om jeg kan være "smart" når jeg bygger.

:)
Monter STC1000/UT200 regulering på kjøleskapet, og fest temperaturproben godt isolert inntil gjæringskaret. Da måler du så nært som mulig væsketemperaturen i karet som du er ute etter. Dersom temperaturen i rommet er høyere enn gjæringstemperaturen du sikter etter er du allerede i boks.
 
Tilbake
Topp