Temperaturstyring

Hei.
Jeg tenker å enten bygge et lite rom for gjæring eller benytte et gammelt kjøleskap til samme formål. Uansett, jeg trenger en temperaturstyring, og leser rundt på nettet om UT-100, UT-200, STC-1000, TC-10 og sikkert mange flere. Er det noen som vet hva som er forskjellen på disse?
 
Jeg bruker STC1000 og er veldig fornøyd med den. Akkurat bestillt en til. En må koble strømmen på den selv, ikke alle som syns det er like greit som meg.

Fordelen foran de som du setter mellom stikkontakten og veggen (UT-200 o.l) er at den har to releer og kan styre varme og kjøling samtidig.
Det må du nesten ha dersom omgivelsetemperaturen varierer mellom over og under ønsket gjæringstemp.

Jeg har den i et kjøleskap som står i garasjen, styrer selve kjøleskapet pluss en 120W varmeovn (frostvakt fra Jula) som ligger inne i kjøleskapet.
 
Jeg har laget 2 sett med stc 1000.  Jeg bruker de kun til varme forelobig. Styrer en varmekabel som er montert utenpaa gjaeringskar,,samt 1 styrer en frostvak inne i et ettergjaerings skap.
Alt staar kjolig ute i garasjen. 

Jeg har brukt en kabelskinne til aa montere stc 1000 og stikk kontakt i.  Noen kjoper enkle koblingsbokser fra biltema eller clahs ohlson. Sok her inne og du vil finne en del eksempler.

Noen lager trekasser,,og noen bruker gamle matbokser/isbokser  ----dette fraraades. Husk det er 220 volt man leker med,,og elektrisk stot kan vaere dodelig!!!

Gjor det skikkelig,,sjekk med en elektrikker kompis,,saa fikser han termnerings detaljer etc om du er i tvil.

Eller evt betale 600 for en ut 200. Stc1000 koster ca 100 kroner paa ebay. Koblingsboks 150,,stikk 50 kroner. Kabel finner paa el retur,,ta med avbiter og du har ledning og stopselplugger i tonnevis fra kassert materiell.

Lykke til
 
Vil du ha en svært enkel løsning, kjøp UT-200. Plug and play uten noen som helst form for kobling eller mekking.

Man setter føleren i en kopp vann e.l. (selv bruker jeg ett whitelabsrør med vann) inni kjøleskapet, setter den mekaniske termostaten på kjøleskapet på max, og justerer når kjøleskap skal slå seg av/på med UT-200'n.
 
Buster skrev:
Jeg har laget 2 sett med stc 1000.   Jeg bruker de kun til varme forelobig. Styrer en varmekabel som er montert utenpaa gjaeringskar,,samt 1 styrer en frostvak inne i et ettergjaerings skap.
Alt staar kjolig ute i garasjen.   

Jeg har brukt en kabelskinne til aa montere stc 1000 og stikk kontakt i.  Noen kjoper enkle koblingsbokser fra Biltema eller clahs ohlson. Sok her inne og du vil finne en del eksempler.

Noen lager trekasser,,og noen bruker gamle matbokser/isbokser  ----dette fraraades. Husk det er 220 volt man leker med,,og elektrisk stot kan vaere dodelig!!!

Gjor det skikkelig,,sjekk med en elektrikker kompis,,saa fikser han termnerings detaljer etc om du er i tvil.

Eller evt betale 600 for en ut 200. Stc1000 koster ca 100 kroner paa ebay. Koblingsboks 150,,stikk 50 kroner. Kabel finner paa el retur,,ta med avbiter og du har ledning og stopselplugger i tonnevis fra kassert materiell.

Lykke til

Vil anbefale UT-200 for de som ikke er kjenner en elektriker veldig godt eller kan gjøre dette selv. Kan fort bli ganske dyrt om du vil gjøre dette lovlig (og sikkert). Man kan også gjerne koste på seg nye ledninger istedenfor å ta turen til el.retur og klippe seg noen.
Min tid er begrenset og det var derfor ingen tvil om at UT-200 var det beste for meg. Tar ca. 30 sekund å sette opp. Skal du ha både varme og kjøling må du ha 2 stk. Men tenk på hvor mye tid du bruker på å lete opp tegninger, kjøpe inn koblingsbokser og utstyr, koble opp, sjekke med elektriker ++.
 
Takker for svar, men det jeg egentlig lurte på var hva forskjellen på de ulike termostatene er? Er det slik at en STC1000 må koples selv, mens en UT200 stikkes rett i stikkontakt noe ala. en timer? Hva er i så fall forskjellen på en UT100 og en UT200?
 
Riktig. STC1000 må du koble selv. UT200 er det bare å plugge inn stikkontakten og sette maks og minimum temperatur. Vet ikke forskjellen på UT100 og UT200, men jeg har UT200 og ser at denne er tilgjengelig i 3 stk. norske bryggeri nettbutikker. Fra 549,-
 
UT200 kan kun styre kjøling.
STC-1000 har to utganger. en til kjøling og en til varming.
greit å få med seg.
Men man må koble STC-1000 selv.
 
Johnemann skrev:
UT200 kan kun styre kjøling.
STC-1000 har to utganger. en til kjøling og en til varming.
greit å få med seg.
Men man må koble STC-1000 selv.

Jeg bruker da min UT-200 til oppvarming. Kjøper jeg en til og stiller den motsatt kan jeg bruke den til kjøling.
Det er et enklere oppsett enn STC-1000, men kanskje litt dyrere.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Et poeng å ta med seg er at man ofte kun trenger den ene utgangen på en STC1000. Hvis man gjærer noe på 10C i et rom med 20C er det ikke nødvendig å ha varmen tilkoblet.

Akkurat nå gjærer jeg en cider på 15C i kjellern. Har bare varmeelementet koblet til.

Jeg kunne fint klart meg med en UT200 i de aller fleste tilfeller..
 
Johnemann skrev:
UT200 kan kun styre kjøling.
STC-1000 har to utganger. en til kjøling og en til varming.
greit å få med seg.
Men man må koble STC-1000 selv.

Ikke utganger - brytere
(Kverulerende, men det har vært en del misforståelser om dette)
 
Jogeir skrev:
Johnemann skrev:
UT200 kan kun styre kjøling.
STC-1000 har to utganger. en til kjøling og en til varming.
greit å få med seg.
Men man må koble STC-1000 selv.

Jeg bruker da min UT-200 til oppvarming. Kjøper jeg en til og stiller den motsatt kan jeg bruke den til kjøling.
Det er et enklere oppsett enn STC-1000, men kanskje litt dyrere.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Det blir litt vrient tror jeg.
Fordi. Mitt målområde i temperatur er 17-20 grader(ett eksempel)
Varme: UT-200 (1) slår seg på når den kommer under 17grader.
Kulde:UT-200 (2) slår seg på ... når den kommer under 20 grader. -Dette skulle vært "på når den kommer over 20grader.
ser du utfordringen her ?
UT2 vil alltid stå på og jobbe mot UT1. De vil ikke kunne bli "venner"
 
Johnemann skrev:
Jogeir skrev:
Johnemann skrev:
UT200 kan kun styre kjøling.
STC-1000 har to utganger. en til kjøling og en til varming.
greit å få med seg.
Men man må koble STC-1000 selv.

Jeg bruker da min UT-200 til oppvarming. Kjøper jeg en til og stiller den motsatt kan jeg bruke den til kjøling.
Det er et enklere oppsett enn STC-1000, men kanskje litt dyrere.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Det blir litt vrient tror jeg.
Fordi
Varme: UT-200 (1) slår seg på når den kommer under 17grader (foreksempel17grader)
Kulde:UT-200 (2) slår seg på ... når den kommer under 10 grader.
ser du utfordringen her ?

Det burde fungere knirkefritt. På UTen stiller man "slå på strømmen ved temp x" og "slå av strømmen ved temp y". Hvis man bruker den til kjøling er typisk x større enn y, og motsatt ved oppvarming.
 
Så lenge du ikke bruker nøayktig samme temp. på begge UT'ene ser heller ikke jeg noe problem, hadde du brukt samme temp kunne du kanskje risikert både varme og kjøling på samme tid da jeg går ut fra at de kjører med hver sine sensorer og ved litt unøaktighet i utstyret kan dette da være en mulighet, men med det du skisserer tror jeg nok dette vil fungere helt fint. Jeg bruker stc-1000 selv og har ikke studert UT-200 noe men er det en differanse på inn og utkobling ville jeg nok å sørget for at disse ikke overlapper hverandre for å være sikker. Eksempel: Kjøling inn 20 grader og over, kobles ut ved 19 grader, varme inn ved 17 grader eller under og ut ved 18 grader. gir 1 grads differanse på begge og et setpunkt som er 3 grader forskjellig.
 
Tilbake
Topp