Tenker på RIMS-oppsett, men tenger råd.

Hei. Etter å ha kommet over en egnet pumpe på ebay, og billige silikonslanger på the home brew shop er veien til RIMS påbegynt!  :ilike:
Jeg er alikevel usikker på hvordan jeg skal bygge om bryggeriet. Pr nå har jeg et to-dunkers LABB-bryggeri, hvor kokekaret også varmer meskevann. Dette har to vannkokerelementer i bunnen. Meskekaret er helt enkelt med en sirkulær kobbermanfoil i bunnen. Kjører kun batch-sparge, noe som er kurrant nok, men ønker meg bedre utbytte. Spesielt ved brygging av øl med høy OG, hvor batchsparge tidvis tar meg ned rett under 70%.

Jeg tenkte å lage en skyllemanifoil i toppen av meskekaret, denne skal plasseres på en gjengestang slik at manifoilhøyden kan regulereres etter størrelsen på mesken. Dette for å få manifoilen rett under overflaten i den hensikt å hindre vørterskvulp. Vørteren tappes ut som normalt gjennom bunnen, og pumpes til toppen.

Men så kommer det store "problemet". Jeg vil gjerne ha mulighet for å varme opp den sirkulerende vørteren. Det enkleste er å kjøre vørteren ned i kokekaret og tidvis koble inn et eller flere elementer. Men kokekaret krever minst 11 liter for å dekke elementene, mulig at dette blir et problem. Alternativ nummer to er å lage et eget lite "oppvarmingskammer" med et varmeelement og evt temp.føler. Men med dette følger mer arbeid, og mer renhold etc..

Hva tenker folket her om opplegget generelt og mine to alternativ?

Rune
 
Tilbake
Topp