Tenkte å brygge min første lager.Trenger litt veiledning

Egil Berntzen

Norbrygg-medlem
Håper på at noen kan hjelpe meg med forslag til ett ølsett eller en oppskrift som jeg kan brygge uten for stor vanskelighetsgrad siden det er det første med undergjær.
Tenkte en litt tørr,lys undergjæret lager med ABV rundt 4-5 %
Jeg brygger BIAB 25l og har mulighet for kjøleskap med temperaturkontroll.
Har kun 5 runder med mørke ale fra før men har lyst til å prøve meg på en lys lager.
Noen forslag?
 
Hei.
Takk for linkene.
Etter å ha lest disse og flere rundt på forumet (og litt egen erfaring)
skjønner jeg det som at det er gjærstarter og oksygenflaske som må til for å få styrt gjæringa best og
feiga dermed ut med ett Nøgne Ø IPA sett fra bryggselv så lenge.

Fikk en utfordring i forhold til gjæring der også som jeg ikke skjønner,men mulig jeg skulle lagt dette under nybegynner.

23 l til gjæring,OG 1.074 og 4 rør
wlp 007 rett i dunken og risting i 5 min.
Målte 1.020 etter 9 og 11 dager og har tilsatt 1 pakke rehydrert tørrgjær i går og rotet opp med desinfisert sleiv forsiktig litt trub fra bunn.
Nå freser det i gjærlåsen igjen , så får vi se hva det bli.
Noen som har erfaring på hva jeg kan forvente?
Og kan ikke skjønne hvorfor det stoppet.Kjøkeskap med styring.18- 20c temperatur.
Jeg har kjøpt magnetrører og skal kjøpe oksygenflaske ,
Så blir det lager
 
Du kan fint lage pils uten oksygen og fersk gjær. Vi brygga nettopp 50 liter etter egen oppskrift. To pakker rehydrert 34/70 i hvert gjæringskar (25 liter) og inn i skapet med forhåndsprogrammert temp-profil på STC-en. Fungerte som bare det, og pilsen ble nydelig. Rista i fem min. etter pitching, og fikk fin utgjæring. Det er bare å prøve, så ser du hvordan det går.
 
Du får feige inn igjen. Har bra erfaring med W34/70 tørrgjær og iherdig risting av karet.
Lav temperatur ved risting gjør at du får endel O2 i vørteren.
Så holder du deg på moderat OG så er det bare å gjøre et forsøk. Tilnermet lik temperatur på gjær og vørter er en fordel så vær obs på dette ved rehydrert gjær.
Jeg leste litt for lite til å ha de store motforestillinger da første lager ble laget.
Angrer ikke på dette i dag :)
-Husk det er mindre styr å ha lav nok kjølevanntemperatur.
Her tror jeg den snart vil gå opp igjen.
 
Takk
Skal forsøke pils om ett par uker når jeg har anledning med tørrgjær og risting av dunken.
Har som sagt hatt problemer med god nok utgjæring på kraftige ale men da med fersk gjær og ganske høy OG (1.060-75)
Bare å kjøre på og satse på å få til en tørr og god pils skjønner jeg.Moro er det uansett:)
 
Var gjæren passe fersk da?

Kan jo være oppskriften og da, evt et termometer som viser to tre grader for lavt ved mesketemperatur.
 
Ja,mener å huske at gjæren var ganske fersk og over 1 mnd til utløp mener jeg det var.
Bruker termometeret fastskrudd på 36l kjelen i BIAB og rører innimellom men skulle det startet opp å gjære igjen med ny gjær hvis jeg fikk for høy temperatur og ugjærbart sukker?
Mesket 60 min på 64-(var oppi 67 etter 20 min kun ett kort øyeblikk)og videre 15 min 72c før 5 min utmesk 78c
Har sjekket termometeret opp mot annet tidligere men skal teste det igjen.
Mulig du er inne på noe der.
 
Wyeast oppgir 6mnd holdbarhet og white labs 4mnd, så hvis det var en måned igjen på datoen så var den ikke helt fersk.

Du har rett i at det ikke burde begynne å gjære videre med en ekstra pakke pakke hvis du mesket for varmt.

Jeg setter en finger på helsen til gjæren.
 
Takk for alle innspill.
Skal se om det blir annerledes med tørrgjær da,og begynne å sjekke og notere utløpsdatoer på ferskgjær bedre også.
Blir spennende å se hva IPA'en ender på.
 
Ja,denne har jeg sett diskutert tidligere og er egentlig helt genial.
Eneste jeg ser man må passe på er at man må holde seg unna kantene på plastbøtta pga fare for riper og desinfisere grundig før bruk.
Takk for nok et supert tips :)
 
Jeg lager alltid starter så sant jeg ikke bruker tørrgjær. Det ene utelukker ikke det andre. Vørteren din kan ikke få for mye oksygen ved denne metoden. Det måles i en eller annen skala som jeg ikke har i huet, men ved risting og pisking og snurring med drill, kan man maks få 8 [skalaenhet] inn i vørteren (tallene er tatt fra huet).
In short: Gjør begge deler!
 
Uansett verd å sjekke termometeret i gryta, mot et annet du måtte ha liggende. De fleste har en kalibrerings skrue bakpå slik at du kan justere inn eventuelle avvik. Kjøpte meg nylig et, som viste 2,5grader av. De kunne fort blitt mange rare øl om det ikke hadde blitt avdekket.
 
Hei Igjen.
Etter tilsetning av tørrgjæren blåste det friskt i gjærlåsen ett par dager men FG endte på 1.020 ,altså samme som før så det var vel bare gjæra som ble sjokkskada etter å komme i karet med såpass sterkt øl.
Tappet på flasker på lørdag og blir en knallgod IPA dog litt for søt.
Konklusjon er termometeret eller oksygen som feilkilde og at man lærer hele tiden:)
 
Tilbake
Topp