Termometer

Der feilet det digitale termometeret igjen, og denne gang under mesking. Typisk at de viser få grader feil før de går gjør store feil-utslag. De tåler visst ikke fuktigehet i overgang mellom føler og ledning.
Har brukt litt tid på å finne termometer som tåler mitt bruk og frem til nå funnet en waterproof, FLUKE, men den er ganske dyr her i landet. - Noen som benytter vanntette følere som tåler ned-dypping i mesk og kokende vørt?
 
heisann!

jeg sliter med samme problem som deg. er ikke så veldig aktiv her, men her er en tråd som du bør se her.
ingen av de termometerne jeg har er nøyaktige, derfor har jeg tenkt til å investere. ta en titt, og gi meg tilbakemelding på hva du synes
 
Jeg mener at Yders har en sånn sak med en veldig lang målepinne. Der er overgangen fra målepinnen til kabelen så langt oppe slik at kabelen ikke kommer i kontakt med væsken. Han sa at denne måleren aldri ga måleproblemer pga fukt mm. Husker ikke hvilken type det var, kanskje han kan si noe om det selv.

Det kan derfor alltid være greit å ha et analogt termometer for hånden, bare i tilfelle...

Og forøvrig hjertelig velkommen på forumet, Henrik!  :ilike:
 
Sjekket den Clas Ohlson forhandler og tar ikke sjangsen på denne, fordi jeg vil anta denne heller ikke tåler for mye vann. Har sjekket en del og kommer nok til¨å kjøpe FLUKE 51 + immersion probe. Her hjemme koster pakken ca 3100,-. I US koster den 1750,- innkl frakt. Koster jo litt, men synes den er verdt investeringen.
 
Hei,

jeg kjøpte mitt termometer i Tyskland på conrad.de. De sender til Norge og post restante til Sverige (ingen toll/ekstra moms innad i eu..).
DIGITAL THERMOMETER K101.

100707_LB_01_FB.EPS.jpg


40 euro, disse folka sender 10 euro rabatter i ett kjør, skulle være mulig å finne en kupong. søk i google på:  conrad.de gutschein
En må også kjøpe probe, tror jeg valgte denne proben, ledning på mange cm pluss 50 cm lang pinne i enden (bøybar ståltråaktig)
probens Artikel-Nr.: 120757 - 62

120757_SZ_02_FB.EPS.jpg


Fungerer fantastisk, oppdateres råfort, og viser det samme som andre termometere jeg har:) Endel finesser jeg aldri har brukt, sikkert mulig kalibrere hvis en ønsker.

Yngve
 
Jeg synes denne virket veldig bra til bruk i brygging. Da blir det litt drøyt å betale 1750 kr for en Fluke, skjønt de lager bra varer.
 
Supert. Kunne ikke funnet selv, fordi jeg unngår nettsteder med tysk språk. Termometeret bestilles, men modellen over + to følere. Håper bare jeg kommer meg gjennom bestillingen, dårlig med språket fra min side.
 
Ja, jeg har nesten bestilt følere og meter, men kommer ikke helt gjennom registrering og betaling. Mangel på tyskkunskaper. 
 
Hei,

Du får fluke på amerikansk ebay for 150 dollar som er 750 kroner ca. Du kan sikkert få selger til å sende med US postal til Norge, vist ikke så har han billig frakt i USA. Fra USA og hjem bruker du Jetcarrier Air, som kun koster mva (ingen fortollingsgebyr). Er ikke den samme modell som du sikler etter?
 
Den fra Conrad tåler den høy fukt? Gjør den ikke det ville jeg styrt unna, jeg har et vantett ett og det har falt i meskekaret og kokekaret flere ganger uten å ta skade av det...
 
Den til Conrad har veldig lang føler, så det skal mye til for at overgangen mellom føleren og kabelen kommer ned i væsken. Selve apparatet kommer knapt i nærheten til mesken, slik føleren brukes. Og så reagerer den veldig fort, flere ganger per sekunde. Skal jeg kjøpe et termometer selv, så ville jeg være godt fornøyd med den fra Conrad. Uansett, sikkert fint å ha proffe greier fra Fluke ;).
 
Voltcraft K101 tåler ikke fukt (det ståri manualen: Use only in dry areas). Forsøkte likevel bestille, men måtte gi opp. Fluke er forholdsvis rimelig i US ja, men de flest sender ikke til Europa. Jobber med saken, skal ha en med to følere.
 
Ja takk, det har jeg nå. Venter på svar fra US og går nok for en som er sikker til mitt bruk. Har ødelagt noen termometer, selv om jeg har vært påpasselig med at føleren ikke skal helt ned i væsken. Det viser seg at damp som kondenserer på ledning "renner" inn i ledningsinntaket på føleren, og da er det gjort. Flere timers arbeide går bokstavelig talt rett i vasken. Flukes er vanntett både intstrument og føler, og i tillegg er den meget nøyaktig.
 
Du tenker på å kjøpe den fluken jeg linket til på ebay?
Om de ikke sender ut av USA, så bruker du bare www.jetcarrier.com og får de til å videresende for deg.

Det er mye damp ja, så dersom du har en med lang spiss så kan den holde lenge men stuper til slutt. Hele dingsen med apparat og føler bør være så vanntett at den kan falle ned i kokekaret uten å ta skade av det.
 
Takk, her lærer jeg mye om e-handel. Jetcarrier kunde er jeg blitt og Fluke snart på veg.
Håper ikke at bl.a nybegynnere på forumet blir skremt av våre kritiske holdninger til rimelig termometre. De fungerer sikker tilfredsstillende dersom man er klar over og benytter de riktig. Jeg for min del ønsker å benytte dem til annet enn bare mesk, og ellers skal jeg alltid ha det beste. Den tryggheten vil jeg ha etter brygg har "havarert" et par ganger pga feil med temp.måler.
 
Bjorf skrev:
Takk, her lærer jeg mye om e-handel. Jetcarrier kunde er jeg blitt og Fluke snart på veg.
Håper ikke at bl.a nybegynnere på forumet blir skremt av våre kritiske holdninger til rimelig termometre. De fungerer sikker tilfredsstillende dersom man er klar over og benytter de riktig. Jeg for min del ønsker å benytte dem til annet enn bare mesk, og ellers skal jeg alltid ha det beste. Den tryggheten vil jeg ha etter brygg har "havarert" et par ganger pga feil med temp.måler.

Gratulerer med et flott fluke termometer som kommer garantert til å koste mindre enn i Norge... 750 pluss fra USA samt frakt jetcarrier hjem 165 kanskje (billigst flyfrakt på en liten eske ) samt moms oppå det hele burde komme på 1100 til 1200 totalt. Det er masse spart, gi oss tilbakemelding og totalpris er du snill :) Dette er jo interessant for flere her inne, for har man for dårlig termometer som havarerer blir det fort dyrt. Dette er intet newbie spm, det burde interessere den mest hardbarka og erfarne maltbryggeren det.

Ups nybegynnere spm var det ikke (leste litt dårlig), det finnes gode vantette termometre på ebay til 20 dollar -> Extech 39240 Thermometer Waterproof Stem Type. Så det finnes rimeligere alternativer også  :skaal2:
 
Har kjøpt Fluken, men det ble modell 54-2. Den er en del dyrere og har flere funksjoner, og dermed ikke relevant i dette forumet. Skal benytte den til annet også. (Har to givere og oppkobling mot PC for logging av tempdata). Likevel er det ingen tvil om at beste kjøp av termometer gjør man utenlands og at man må legge vekt på giveren mht bruk, nedsenket i væske.
De billige på "lager" er greie nok, dersom man kjøper flere.  Jeg har som sagt prøvd ut flere, og jeg har dobbelsjekket hele tiden mot glasstermometer. Da to digitale feilet samtidig, bestemte jeg meg for å investere.
 
Tilbake
Topp