Test av oppdatert layout

gustavf

Administrator
Som noen kanskje har lagt merke til, har layouten på forumet hatt litt hikke etter at forumet ble oppgradert. Det mest synlige har vært at medlems-banneret mistet fargen sin, men bak kulissene har det vært noe mer hikke.

Nå er en oppgradert layout tilgjengelig for testing. Denne kommer til å bli standard for alle brukere etterhvert.

For å teste ny layout, velg «Norbrygg - UI-X» nederst til venstre, der det står «Norbrygg-stil» i dag.

De viktigste endringene er:
  • Litt annerledes oppførsel på menyen øverst, spesielt på små skjermer (mobiltelefon).
  • Bedre kontrast, for å gjøre forumet lettere å bruke for de som ser dårlig.
  • Litt oppdaterte farger
 
Likte den nye fontstørrelsen og oppsettet, men likte dårlig at nye varsler nå er enda ett ekstra "klikk" unna for å få tilgang til. Noe som gjør det litt irriterende. Tenker da på mobilsurfing.
 
Likte den nye fontstørrelsen og oppsettet, men likte dårlig at nye varsler nå er enda ett ekstra "klikk" unna for å få tilgang til. Noe som gjør det litt irriterende. Tenker da på mobilsurfing.

Jeg kan prøve å få endret det, men er litt usikker på jeg forstod hvor det ekstra klikket er?
 
Jeg kan prøve å få endret det, men er litt usikker på jeg forstod hvor det ekstra klikket er?
På den gamle layouten, så har du varsler oppe i høyre hjørne. Ett tapp her, så får du drop down meny med nyheter.

Med den nye layouten, så tapper du på varsel, så slider det ut en meny. Så må du tappe på varsel igjen, så kommer endelig varsel aktiviteten frem.
 
Etter to måneder testing er det på tide med sommeroppussing av utseendet på forumet:
Alle brukere flyttes over til modifisert layout i kveld, tirsdag 21. juli.

De fleste vil merke veldig liten forskjell. Det er litt lysere, bedre kontrast og mer luft på den oppdaterte layouten, men det meste ser så godt som likt ut.
 
Etter to måneder testing er det på tide med sommeroppussing av utseendet på forumet:
Alle brukere flyttes over til modifisert layout i kveld, tirsdag 21. juli.

De fleste vil merke veldig liten forskjell. Det er litt lysere, bedre kontrast og mer luft på den oppdaterte layouten, men det meste ser så godt som likt ut.

Har kjørt den nye layouten siden den ble tilgjengelig, og er godt fornøyd med den.

Det er en ting jeg har bitt meg merke til, jeg tror kanskje det er en bug i varslingssystemet.
Det virker som tråder jeg følger ikke alltid kommer opp i varslingssystemet?
 
Det er en ting jeg har bitt meg merke til, jeg tror kanskje det er en bug i varslingssystemet.
Det virker som tråder jeg følger ikke alltid kommer opp i varslingssystemet?

Det høres mer ut som en bug i varslingssystemet, som ikke er relatert til layouten. Det har kommet et par bugfikser til forumet, som ikke er installert.
 
Sikkert allerede plukket opp, men alle som er Norbrygg medlemmer er anonymisert, dvs. brukernavnet er sladdet ut/dekket.

Ellers flere positive endringer angående kontrast/lesbarhet og navigeringskanpper, bra!
 
Sikkert allerede plukket opp, men alle som er Norbrygg medlemmer er anonymisert, dvs. brukernavnet er sladdet ut/dekket.

Takk for beskjed. Dum som jeg var, skulle jeg gjøre to ting på en gang... Og sa ja til å installere ei lita oppdatering som lå og ventet. Dette er et resultat av det. Skal få fikset det.
 
Blir litt perpleks av det nye layout'et,
alt for sterke kontraster/lyse farger og for stor font
 
Sist redigert:
Sikkert allerede plukket opp, men alle som er Norbrygg medlemmer er anonymisert, dvs. brukernavnet er sladdet ut/dekket.

Feilen var litt mer plundrete å finne ut av enn jeg hadde trodd. En quick fix er at fargen er fjernet, så brukernavnet synes, men det må fikses skikkelig. Det er fortsatt et problem for styremedlemmer.

Problemet er feilmeldt leverandøren av designløsningen (Audentio), som vanligvis er rask med å komme tilbake. Men så er det snart natt, så det er neppe noe som blir løst i dag.
 
Kanskje en vanesak, men mitt første inntrykk er at det er litt forstyrrende når man scroller til helt øverst på siden, og den dropdown-greia som kommer idet man begynner å scrolle går over til å være en fast del av siden igjen, hvis det ga noe som helst mening. Det virker som et lite hakk og hopp når man kommer tilbake til toppen. Rippel liksom.
 
Kanskje en vanesak, men mitt første inntrykk er at det er litt forstyrrende når man scroller til helt øverst på siden, og den dropdown-greia som kommer idet man begynner å scrolle går over til å være en fast del av siden igjen, hvis det ga noe som helst mening. Det virker som et lite hakk og hopp når man kommer tilbake til toppen. Rippel liksom.

Jeg tror det er en vanesak, selv om det ikke er noe helt perfekt kompromiss for å utnytte plassen på skjermen best mulig.

Menyen inneholder ganske mange valg, og tar litt for mye plass til å være på skjermen hele tida. Spesielt på litt mindre skjermer (nettbrett, små PC-skermer) blir den dominerende om den er der hele tida. Skal den kun ligge på toppen, blir den litt lite tilgjengelig.
 
I den dropdown menyen kunne man kanskje fått alle valgene på en og samme linje? I steden for å bruke tre linjer? Vet ikke hvordan det ser ut på et nettbrett dog, kanskje det blir for trangt.
 
Tilbake
Topp