Testing av oechslevekt

Sånn for moro skyld fant jeg og naboen ut at vi skulle sammenligne oechslevektene våre. Heller i vann på 20 grader, min måler 1000, hans måler 998. Tilsetter saft, min måler 1044, hans måler 1040. Mer saft, min måler 1080, hans måler 1068.

Hvilke tanker gjør dere dere ut fra dette? Bør begge ha nytt? Finnes det andre måter å kalibrere på enn med vann?
 
Tankene mine er at dette har jeg lurt på og fryktet, vekt og volum på vekta er variabel fra vekt til vekt mens skalaen sansyligvis er den samme uansett mens den egentlig skulle variert sammens med vektene.
 
Er begge kalibrert for 20°? Det er noen som er kalibrert på 15 eller 16 grader
 
Begge er kalibrert for 20 grader, men er litt ulikt utformet, naboen sin har tynnere hals enn min, men skalaen er lik.
 
Helt sikker på at saften ble rørt skikkelig ut i begge tilfellene? Det ser jo ut til at feilen (gitt at det ene er riktig og det andre er feil) er ulinær, og det er jo litt rart.
 
Saften ble godt utrørt, ja, og begge ble testet i samme beholder. Men i dag viser vekten 1004. Spiller trykket inn?
 
Dersom du med trykket mener lufttrykket, så nei, det spiller ingen rolle. Det er ikke en løs skala som er ute og går?
 
Hei,
Rør ut 24g sukker i 176g vann. Bland godt til alt er løst.
Du skal da ha en SG på 1050. Hvis du har 15[sup]o[/sup]C, blir det 1049, på 25[sup]o[/sup]C blir det 1051. Med andre ord ikke dramatisk forskjell hvis du ikke måler den på 20[sup]o[/sup]C sharp.
Jeg gjorde en test nå på mitt meter fra begynnersettet til Bryggselv, og fikk spot on på både 1000 og 1050.

For meg høres dette ut som løs skala som foreslått i forrige innlegg, og jeg ville ikke nølt med å kjøpe et nytt jeg kunne stole på. Viktig redskap.

Anders
 
Svaret er at livet ikke er så nøyaktig, heller ikke ølbrygging, det blir som oftest noenlunde greit, ikke overfokusér.  8)
 
Miguel skrev:
Etter å ha oppdaget hvor bedriften Europris hydrometeret mitt var og nå lese tråden bestilte jeg et slikt:
http://grauhall.com/catalog/product_info.php?products_id=494
$8.50 I frakt og det skal være kalibrert etter en standard. Synes det var røverkjøp ifht mye annet jeg har sett. Så får man bare se hvor nøyaktig det er.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Fint det. Bare synd at det ikke går høyere. Jeg holder meg til min 8 år gamle økslevekt som fremdeles viser 1.000 i rent vann :biersmile:
 
Merk også at det er kalibrert på 15,56 °C (60 °F)... Det er noe upraktisk...
 
Gahr skrev:
Merk også at det er kalibrert på 15,56 °C (60 °F)... Det er noe upraktisk...

Ja. Får lage en veldig liten spiralkjøler og dedikere en tempsensor til det. Neida. Skal nok klare å treffe 60 på det termometeret. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Etter å ha oppdaget hvor bedriften Europris hydrometeret mitt var og nå lese tråden bestilte jeg et slikt:
http://grauhall.com/catalog/product_info.php?products_id=494
$8.50 I frakt og det skal være kalibrert etter en standard. Synes det var røverkjøp ifht mye annet jeg har sett. Så får man bare se hvor nøyaktig det er.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Fint det. Bare synd at det ikke går høyere. Jeg holder meg til min 8 år gamle økslevekt som fremdeles viser 1.000 i rent vann :biersmile:

Det måler vel riktig lenger opp på skalaen og? Åtte år er ikke verst, laget av titan?

Tror det blir fint. Får større oppløsning. Jeg ser som en flaggermus så det å lese meteret som gikk til .130 var alltid en liten prøvelse, kanskje jeg ikke trenger å pumpe inn botox i panna for å bli kvitt myserynka. Hvis det viser seg å være så presist som jeg har lest det skal være så blir det sikkert ett til som tar over der dette slutter og går høyere. Samt et FG meter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg har hatt min fra europris i 1 år og den fungerer knall den. Viser akkurat det samme som refraktometeret mitt.
 
Tilbake
Topp