Testing av OG/FG

Hei
Nybegynner i faget her.
Når man skal måle gravity så virker det for meg lettvint å tappe litt ut fra tappekranen på gjæringsbøtta, men ser ikke at dette nevnes som ett alternativ. Men det er sikkert en grunn til at dette ikke er veldig smart?

Fjasprat, funker så fint så! Er nok mange som gjærer i kar uten kran, og de bruker nødvendigvis andre metoder for å hente ut prøver.

Bare husk å skylle kranen godt (f.eks. ved å bruke spruteflaske med varmt vann) etter prøvetaking og desinfiser før tapping.

Jeg hadde samme tanke. Å tappe fra kran for å ta prøver.
Men begge kranene, jeg har fra Vestbrygg er ikke 100% tette.
De pipler svakt, men merkbart. Slik at jeg nok kommer til å måtte ha en kopp stående under kranen til gjæring.
Samtidig lurer jeg på hvor mye som faktisk vil piple ut i løpet av 14 dager.
Kjedelig hvis det forsvinner en god halvliter pga dårlige kraner.

Noen som vet om kraner som IKKE pipler i det hele tatt?

Jeg har to kar med kran, resten uten. Når disse brukes, tar jeg ut kranene fra gjæringskaret etter hver batch for rengjøring. Dersom jeg skruer plasten for hardt, drypper det litt. Dersom jeg skruer til 'sånn passe', er de helt tette.
Jeg må innrømme at jeg velger gjæringskarene uten kran dersom de er tilgjengelige...

Men hvordan får dere væsken ut fra karet uten å bryte heile neven ned i ølet? Og hvor langt ned hentes væsken fra? Øverst i skumlaget eller midt i?
Anbefales det å tappe fra kranen eller å åpne lokket og ta prøver for å sjekke FG?

Sist redigert:
Men hvordan får dere væsken ut fra karet uten å bryte heile neven ned i ølet? Og hvor langt ned hentes væsken fra? Øverst i skumlaget eller midt i?
Anbefales det å tappe fra kranen eller å åpne lokket og ta prøver for å sjekke FG?

1. Hevert med pumpefunksjon fungerer fint ved tapping. Til prøvetaking kan en øltyv være tingen.
2. Væsken tas fra et sted over bunnfallet, så du unngår grums. Når gjæringen er over er det lite, om noe gjær på toppen av ølet.
3. Generelt er oksygen noe du bør prøve å unngå sent i gjæringen, så kranen er nok et bedre alternativ enn å åpne hele lokket.

Jeg tapper fra kranen, synes det er praktisk. Har ikke opplevd lekkasje, men ikke dra for hardt til nei. Sprayer godt med des sprit etterpå

Kan det sprayes med Star san også? Er dette for at det ikke skal ligge rester i tuten til neste test og til flasking?

1. Hevert med pumpefunksjon fungerer fint ved tapping. Til prøvetaking kan en øltyv være tingen.
2. Væsken tas fra et sted over bunnfallet, så du unngår grums. Når gjæringen er over er det lite, om noe gjær på toppen av ølet.
3. Generelt er oksygen noe du bør prøve å unngå sent i gjæringen, så kranen er nok et bedre alternativ enn å åpne hele lokket.
Øltyv?

Tilbake
Topp