Tett stigrør i corneliusfat.

Eg skulle i går prøve å tappe fra ett corneliusfat eg har kjøpt på lund teknikk, fatet var primet med sukker for kullsyre.
Det eneste eg fekk ut var noen spiseskjeer med veske som viste tydelige spor etter gjær, det er fortsatt karboneringstrykket på fatet, og tideligere erfaring med andre fat har vist at dette er "mer enn nok" for å få ut en del liter i hvertfall.

Eg trur derfor at eg har tabbet meg ut og at stigrøret har gått tett pga bunnfall i fatet, noen som har forslag til kors eg kan løse dette?
Eg vurderer to ting.
1. Tømme trykket frå fatet, også sette CO2 på "veske ut" for å blåse rent røret.
2. Sette på ganske høgt trykk og høpe at dette " trykker" proppen ut gjennom stigrøret og slangene. Denne er eg da skeptisk til, da eg ikkje ser for meg at det kommer gjennom koblingen.
3. Tømme ut trykket, og bruke hevert over på nytt fat og vaske stigrøret... (masse arbeid)

Håper noen kan hjelpe.
 
Luft av trykket. Skru av ventilen på ølsiden og se om humle eller annet blokkerer for poppeten. Hvis ikke, løft litt på stigerøret og sett det ned igjen, det hender at det pakker seg i bunnen uten at selve røret er plugget. Sett på ventilen og prøv på ny. Hvis det fremdeles er tett kan du ta ut hele stigerøret og vaske det. Husk å desinfiser underveis.
 
Tilbake
Topp