Tid for naturlig karbonering av fat

jab

 
Hei. Jeg gjør eksperiment med karbonering av fat med sukker. Metoden var ganske enkelt å måle opp riktig mengde sukker og kaste det i bunn også etterfylle med øl fra kar. Gjorde ikke noe CC av karet så det var godt med gjær igjen...

Spørsmålet er da hvor lang tid tar dette? Jeg kan se for meg at det går raskere enn ved bruk av flasker? Er det for tidlig og sette det til kjøling etter en ukes tid ved ca 25c?
 
Hei. Jeg gjør eksperiment med karbonering av fat med sukker. Metoden var ganske enkelt å måle opp riktig mengde sukker og kaste det i bunn også etterfylle med øl fra kar. Gjorde ikke noe CC av karet så det var godt med gjær igjen...

Spørsmålet er da hvor lang tid tar dette? Jeg kan se for meg at det går raskere enn ved bruk av flasker? Er det for tidlig og sette det til kjøling etter en ukes tid ved ca 25c?

Jeg gjorde dette på lørdag, og tok en prøve fra fatet nå - som jeg tenkte kunne bidra til svar på spørsmålet. Helt dødt. Testet en flaske også, kun et lite piff. Brukte ca 2-3 gram rehydrert CBC-1 i fatet, og 125 gram Farin. Tilsvarende på de 16-17 literen som gikk på flasker.

Mao lurer jeg også på dette.
 
Jeg gjorde dette med en IPA i fjor. Lot den stå like lenge som flaskene, 14 dager, og da var den helt fin.
 
Ok folkens. Ble tappet på torsdag mitt. Tenker jeg kobler på en picnic og sjekker på torsdag denne uken ellers blir det 2 uker. Takk for innspill så langt.
 
Til info så gikk det 2 uker for meg før forventet kullsyre nivå var oppnådd, så det virker som 2 ukers regelen gjelder på samme måte for fat. Dette var en tripel på vel 10%. Ikke tilsatt noe nye gjær kun strødd sukker i bunn av fatet og tappet oppå. Mulig man kan måle progresjon med et manometer koblet på gass inn koblingen...

Så gjenstår det og se om holdbarheten på ølet blir bedre, hadde tenkt og lagre det en stund :), regner med at DO i ølet er relativt lavt kontra et øl tvangskarbonert. Purget headspace.
 
Tilbake
Topp