Tid på humlen

Hei,

Jeg har kommet over en oppskrift på Imperal Brown Ale, og ser på humlen som skal tilsettes:

Humle: (mengde basert på 5000liter brygg)
-Bitter humle – Aurora 4kg
-Aroma – Bobek 6,2kg, Columbus 4kg

Er det noen har som ut i fra så lite informasjon klarer skalere ned og si noe om når de skal tilsettes ?

Jeg er helt fersk, men bitter humle er det som skal i fra start? Og Aroma er tørrhumling under gjæring?

Skal alt av bitter inn ved kokestart eller deles utover? Er det bare en preferansesak?
 
Bitterhumle koker lenge, typisk 60-90 minutter. Når humla koker lenge avgir den alfasyre (bitterhet), og ingen smak. Senere humletilsetninger, typisk 30-10 minutter igjen av kok er det som kalles smakshumle. Fra 10 minutter til 0 minutter kok er det lite alfasyre/bitterhet som kommer fra humlen. Det kalles aromahumle. Tørrhumling vil kun gi aroma siden det ikke kokes.
Humletilsetninger følger forskjellige regimer, avhengig av hva som brygges. F.eks 60 min, 20 min, 5 min (bitter-, smaks-, og aromahumle). Andre igjen har 60-30-15-2, osv. Prøv å se på andre oppskrifter av imperial brown ale og se hva andre oppskrifter sier. :) Typisk starter man en oppskrift med å legge inn aromahumle og smakshumle, og så legge nok bitterhumle for å treffe oppskriftens IBU. Noe bitterhet vil komme fra de senere humletilsetningene avhengig av humlens alfasyreinnhold og koketid. For enkelte IPA humlebomber kommer all bitterhet fra sene humletilsetninger (store mengder humle).

Håper det hjelper =)
 
Hei, og takk for gode svar! Det er mye å sette seg inn i med ølbrygging. Men det er jo det som er moro.

Skal prøve meg frem med humle. Skalerer det etter ønsket IBU :)
 
Tilbake
Topp