Tidlig humle

Hei! Jeg brygger hveteøl nå med hvete og pilsnermalt. Humlen er hallertau mittelfruh. Jeg glemte at koking var i 90 minutter, jeg trodde den var 60 så jeg hadde i gjær med en gang det kokte. Nå må jeg velge mellom onder: koke 30 min for kort eller la humle stå i 90 min (eller en mellomting). Hva tror dere? PS! Koking startet 1300 i dag, så fint med svar innen ikke altfor lenge:)
 
Har du hatt gjær i kokende vørter tror jeg ikke hulme blir problemet.
Du har nok tatt livet av gjøren, har du alternativ til den?

-Om du koker bitterhumla i 60 eller 90 minutt betyr ikke så mye.
 
Hei! Jeg brygger hveteøl nå med hvete og pilsnermalt. Humlen er hallertau mittelfruh. Jeg glemte at koking var i 90 minutter, jeg trodde den var 60 så jeg hadde i gjær med en gang det kokte. Nå må jeg velge mellom onder: koke 30 min for kort eller la humle stå i 90 min (eller en mellomting). Hva tror dere? PS! Koking startet 1300 i dag, så fint med svar innen ikke altfor lenge:)
Du kan nok fint koke bare 60 minutter, men da treffer du ikke planlagt OG. Eller du kan koke 90 minutter å få høyere bitterhet enn planlagt. Det er ikke den helt store forskjellen på bitterhet etter 60 og 90 minutters kok, så jeg ville nok gått for å koke som planlagt.
 
Tilbake
Topp