Tilbake på rett kurs nå.

Rune Alm

Norbrygg-medlem
Har en 50l Speidel som jeg har vært fornøyd med. Effektivitet på rundt 80%, da med en maltmølle fra Barley Crusher. Den ble jeg plaget med etterhvert, hovedsaklig på store mengder hvete. Kjøpte Mashmaster som har tvangsdrevne ruller. Effektiviteten gikk kraftig ned. Samtidlig begynte pumpene av blå type å takke for seg. Kjøpte nye sorte pumper. Byttet den ene rullen i Mashmasteren til fluted type. Ble ikke særlig bedre, lå på rundt 70% effektivitet. Mashmasteren gav mye støv. Kjøpte meg en MM3 2.0 PRO og effektiviteten ble en god del bedre bedre, men ikke slik som før. Innstilt på 1,2mm. Kjøpte så nye pumper fra en annen leverandør, pumper som er justerbare og gir høyere trykk. Da ble det fart på sakene igjen.
Brygget ikveld en APA.
Innmesk med 58 liter vann.
15 Kg malt ble stappet ned i røret.
Mesket i en time, ingen pauser eller røring i malten.
Skyllet med 20-25 liter vann. Setter maltrøret helt oppå Speidelen under skylling.
Kokte opp mere vann på en annen koker som jeg tilsatte under kokeprosessen til Speidelen var helt full.
Resultatet: 76-78 liter ferdig øl på fat. OG 1048. Det gir en brygghuseffektivitet på godt over 80% og det er jeg fornøyd med.
 
Spennende konsept med så store mengder på Speidelen! Har du mulighet til å linke pumper og eventuelle koblinger du endte opp med? Og benytter du ekstra varmeelement eller liknende med tanke på kok med såpass store vannmengder?
 
Tilbake
Topp