Belgisk hveteøl Wit

Bruk mindre av munichen da, ville jeg gjort iallefall. Ellers kan du få litt mer brød/korn-smak enn det du kanskje er ute etter i en wit.

Ingefær og appelsin har jeg aldri brukt, men det er mange andre her inne som har masse peiling på det.

Mtp koriander, så er det frøene du vil bruke, ikke bladene da disse smaker helt annerledes. Selv har jeg bare knust en neve i mine brygg og hevet oppi ved 5min, aner ikke hvor mange gram det er.
 
Det med malten er det ikke noe mer å gjøre med, siden jeg kjøpte alt blandet. Tror du ikke det blir drikkbart? Om det ikke blir som e wit, så har det ikke så mye å si.
 
I min første Wit, som jeg nipper til nå, brukte jeg 45 gr revet appelsinskal og 20 gr knuste korianderfrø på 5 min kok. I tillegg 40 gr tørket aprikos og mango på 10 min kok. Spalt humle til 15 IBU. Dette syntes jeg ga for lite smak, da jeg smakte på den ved fating, men nå synes jeg den er en frisk og fin øl i sommervarmen. Brygget en ny Wit rett etterpå med betydelig mere av alt og den liker jeg bedre, men jeg ville prøvd litt mindre først og smakt på hva som funker for deg.
Har du mulighet til å kontrollere gjæringstemp, så ville jeg økt med ca en grad pr. dag fra ditt utgangspunkt, til 22-23 grader og latt den gjære ut. Høyere temperatur lar gjæren sette mere preg på ølet.
 
Okej, tar med meg rådene =) Jeg har allerede en IPA jeg laget på mandag i gjæringskapet jeg skal bruke, så da bør jeg vel ikke klusse med tempen?
 
Hei.

Jeg prøvesmakte for første gang min Belgiske Wit igår. Den var veldig god, men hadde alt for lite kullsyre.
Den ene flasken hadde lite eller ingenting, den andre hadde noe - men ikke på langt nær nok.

Pga sommerferien ble øllet stående nesten 6 uker til gjæring - jeg lurer derfor på om gjæren kan ha sovnet/ dødd før jeg tappet over til flasker?
Til flaskingen løste jeg opp anbefalt sukkermenge i lake og tilsatte vørteren.

Ølet har nå stått på flaske i 2,5 uker i ca. 25 grader. Det er nok litt varmt, men jeg fikke ikke ned temperaturen i sommervarmen. Flaskene jeg prøvesmakte hadde bare ligget 4 timer kaldt før jeg åpnet dem - kan det ha noe å si?

Så, er det noe jeg kan gjøre?
Ettersom det er tilløp til kullsyre i hvertfall en av to åpnede flasker så vil jeg jo tro at det er noe gjær igjen. Skal jeg bare vente og se? Riste flaskene og vente en uke? Åpne flaskene og tilsette mer gjær?

Brukte vanlige korker fra bryggselv.no, hadde ingen problemer med karbonering ved forrige runde med samme flasker, korker og korkeapparat.

På forhånd takk.
 
Du må bare gi det litt tid. Etter 6 uker har du felt ut en del gjær, og de som er igjen er litt sløve, men det ordner seg.

Flere av bryggeriene i Belgia bruker faktisk varme rom for karbonering, så det skal du ikke bekymre deg for.

Ølet vil ikke bruse mer om det blir kaldere - snarere tvert imot. CO2 løser seg bedre i kald væske enn varm, så jo varmere, jo mer skum (ved skjenking).

Jeg har venta så lenge som 5-6 uker på skikkelig karbonering (en lager). Don't worry, relax, and have a homebrew osv :)
 
Som nybegynner innen ølbrygging, og forsåvidt -drikking (!) har jeg et spørsmål om karbonering.
Jeg ser jo i oppskriftene at det anbefales den og den (ca) karbonering (som man får med så og så mye sukker i en batch til flasking).
Mitt spørsmål er egentlig; hvor mye er 3,0?

Kjøpte en Nøgne Ø Wit i dag. Noen som vet hvor mye den er karbonert? 3,0 - 3,5?

Vet at Wit skal være mye karbonert , men jeg syns denne var i overkant?
Men det hadde vært greit å vite et tall for denne slik at jeg vet hvor jeg skal legge meg
om jeg en gang prøver meg på en wit ((noe jeg garantert kommer til å gjøre...)..men det blir nok ikke denne!)
 
Tyske hveteøl er gjerne karbonert godt opp på "3-tallet". Belgisk wit ligger på 2,1-2.6 volumenheter CO2. Når jeg brygget min la jeg meg på 3 da jeg ønsket en del kullsyre, og mer i gaten av et tysk hveteøl, men synes kanskje i ettertid at det ble litt voldsomt. Vil nok legge meg lavere neste gang.

Denne siden gir en fin oversikt over de ulike øltypene, og karbonering;

http://www.tastybrew.com/calculators/priming.html
 
Om du skal ha det på flasker kan jeg informere om at 6g/L er i minste laget etter min smak. Rota sammen forrige brygg som var en nydelig IPA med 6g/l og og den før som var Weis med 9g/L. Nå sitter jeg og venter på at uke 4 skal bli over med karbonering av Wit. Håper den kommer seg :) Ville prøvd med 9g/L
 
Ok. Min feil, men spørsmålet mitt var egentlig om noen har ett tall for hvor sterkt Nøgne Ø's Wit er karbonert?

Edit: Syns den var alt for rik på CO2!
 
Jeg (for min del) har pleidd å bruke ca 200gr sukker/2.5 dl sukkerlake for hver dunk (20lt) hvete/wit-øl og syns det er helt perfekt for min del.
Jeg begynner å bli skeptisk til 5gr sukker/liter - selvom oppskriftene sier det - vil ikke ha dødt øl jeg.
Men nå har jeg satt en pale ale som er klar om 3 ukers tid, og da fulgte jeg og kompisene oppskriften slavisk : 5gr/liter, og da lurer jeg litt...

Hansern: Jeg er forsåvidt enig i deg at NØ's WIT er ganske karbonert. Det er jo veleig mye futt i'n, sånn i forhold til Hoegaardens Wit Blanche.
Men jeg har vel egentlig fulgt forumbrukers veiledninger og erfaringer i evt. antall brune sukkerbiter og sukkerlakemendger, og de har fungert
ganske greit.
 
Noen som kan svare påd ette?

Skal selv brygge samme BW på søndag og det hørtes spennende ut med tørrhumling. Blir det best å erstatte Saaz humlen som skal i kok med tørrhumlingen, eller er det best å tørrhumle med x-mengde som ekstra humle?
 
Har lurt på om jeg skal tørhumle denne med saaz etter stormgjæring. Noen synspunkter?

Har du gjort deg tanker om hva du ønsker å oppnå med å tørrhumle med Saaz?


Blir det best å erstatte Saaz humlen som skal i kok med tørrhumlingen, eller er det best å tørrhumle med x-mengde som ekstra humle?

Humle som kokes kalles også for bitterhumle, det er denne ølet får sin bitterhet av. Når du tørrhumler vil du bare får ut aromastoffene, men ingen bitterhet. Så tørrhumle kommer vanligvis i tillegg til bitterhumle og evt. aromahumle. Men også her er spørsmålet hva du ønsker å oppnå ved tørrhumlingen.
 
Tilbake
Topp