Tilføring av laktose i vørter

Heisann

Neste brygg jeg planlegger er en Milk Stout

Ifølge oppskrift skal det tilføres laktose i brygget. Utifra det jeg har lest er det greit å tilføre dette oppi vørter når det er 15 min igjen av kokingen.

Skal man bare hive laktosen rett oppi gryta eller bør man koke det opp med vann før tilførsel?

Hva anbefaler folket?
 
Vi har brukt litt laktose i diverse brygg i det siste. Ser også at OG / FG blir påvirket av dette. Finnest det en regel på: x gram laktose, i x liter vørter = 0.0xx i verdiforandring ?
 
Vi har brukt litt laktose i diverse brygg i det siste. Ser også at OG / FG blir påvirket av dette. Finnest det en regel på: x gram laktose, i x liter vørter = 0.0xx i verdiforandring ?

Du kan stikke fingeren i munnen, fukte den litt og så stikke den i lufta:

Si f.eks at du tar utgangspunkt i 75% utgjæring i vørteren uten laktose. All laktose du tilsetter er ugjærbart.

Så hvis du har OG: 1.050, 75% utgjæring = FG 1.012. Alle poengene med laktose du legger til i koken øker både OG'en og FG'en tilsvarende. For å gjøre tankesettet lettere kan du si at du har allerede gjæret ut vørteren uten laktose, men tilsetter x poeng laktose etter ferdig gjæring, denne er ugjærbar så FG blir 1.012 + x poeng laktose.
 
Tilbake
Topp