Tilsetninger i sekundær, kok, sprit eller rått?

Har 20l juleøl som står og putrer. Etter å ha lest en del advarsler turte jeg kun å tilsette 1 kanelstang, 10 g ingefær og 1 VAniljestang i kok og flameout. Det ga så og si ingen smak. Tenkte nå å tilsette mer etter stormgjæring men lurer på fremgangsmåte. Er det best å lage et lite oppkok, gjøre som amerikanerne å la det trekke i sprit eller rett og slett raspet/skrapt?

Har 20l juleøl som står og putrer. Etter å ha lest en del advarsler turte jeg kun å tilsette 1 kanelstang, 10 g ingefær og 1 VAniljestang i kok og flameout. Det ga så og si ingen smak. Tenkte nå å tilsette mer etter stormgjæring men lurer på fremgangsmåte. Er det best å lage et lite oppkok, gjøre som amerikanerne å la det trekke i sprit eller rett og slett raspet/skrapt?
Det meste blir bedre med sprit. :)

Det er litt på siden, men når vi tilsatte einebær i en porter, lot vi det ligge i sprit i tre dager, så ta det med stavmikser og tilsette ved flasking/omstikking til corny. Det fungerte meget bra!

Ja, om man bruker sprit er det jo egentlig liten vits i å tilsette som et tørrhumlesteg, bedre å blande med sukkerlaken ved omstikk til flasking. Trekker denne metoden ut mye smak ?Tror isåfall jeg prøver meg med omtrent samme som i kok, 10 gr ingefær, 0.5 kanelstang, 1 vaniljestang. Har noe Bourbon som nok passer bra til en krydret stout

Tilbake
Topp