Tilsette gjær på for lav temperatur

Hei, har lagd meg en kobber motstrømskjøler. Den er veldig effektiv og kjøler ned vørteren til ca 12 grader på svært kort tid. En kamerat sa at det ikke var bra å tilsette gjær på for kald vørter. Stemmer dette? Hva skjer?
 
Hei, har lagd meg en kobber motstrømskjøler. Den er veldig effektiv og kjøler ned vørteren til ca 12 grader. En kamerat sa at det inne var bra å ha for kald vørter. Stemmer dette? Hva skjer?

Tommelfingerregel: Kjøl ned sånn at du kan tilsette gjæren til en vørter som holder en grad under den temperaturen du har tenkt å gjære på. Hvilken temperatur det er, vil sjølsagt variere kraftig med gjærtypen - og med hva slags smaksprofil du vil ha på ølet. 12 grader er nok for lavt for nesten alle alegjærtyper - og høyere enn hva jeg ville pitchet lagergjær på.
 
Mulig jeg tar feil, men det er vel et poeng at vørter og gjær (starter eller ei) skal ha så lik temp som mulig?

Edit: det er ihvertfall sånn jeg har gjort/tenkt. Som Finn sier: det er ikke ideelt å pitche lagergjær ved for høy temperstur, men jeg har gjort det da jeg kun har spiralkjøler som ikke er effektiv nok. Da har jeg dog sørget for at gjær og vørter har samme temp. Jeg har ingen erfaring med overgjæring, men vil tro det er mindre krise å pitche for lavt en for høyt. jeg vil tro at 20 grader varm gjær ikke liker å bli dumpet i vørter som er 12 grader. Mulig jeg tar feil
 
Sist redigert:
Mulig jeg tar feil, men det er vel et poeng at vørter og gjær (starter eller ei) skal ha så lik temp som mulig?

Edit: det er ihvertfall sånn jeg har gjort/tenkt. Som Finn sier: det er ikke ideelt å pitche lagergjær ved for høy temperstur, men jeg har gjort det da jeg kun har spiralkjøler som ikke er effektiv nok. Da har jeg dog sørget for at gjær og vørter har samme temp. Jeg har ingen erfaring med overgjæring, men vil tro det er mindre krise å pitche for lavt en for høyt. jeg vil tro at 20 grader varm gjær ikke liker å bli dumpet i vørter som er 12 grader. Mulig jeg tar feil
Produsentene anbefaler vel at ferskgjær er harmonisert til +- 3 grader C. Rehydrert tørrgjær har større slingringsmonn.
 
Det sies vel at man ikke skal «stresse» gjæren, og at det kan gi usmaker (les: kan). En slik «bråkjøling» vil jo potensielt gjøre det.

Det var kanskje et litt vagt svar, men jeg har ikke mye erfaring og støtter meg på det jeg har lest her og andre plasser.

Jeg tror resultatet blir bra, så kan du ha dette med temperatur i bakhodet til neste gang...
 
Fant denne artikkelen på nett; http://brulosophy.com/2014/12/15/the-temp-at-which-we-pitch-exbeeriment-results/

Slik jeg forstår det, så vil det ikke påvirke smaken ølet noe særlig, om en tilsetter gjær i en for "kald" vørter. Det viktigste er vel at det ikke er stor temperaturforskjell på gjær og vørter.

Jeg ville være forsiktig med å stole så mye på disse exbeerimentene. Det er en generell tendens til at resultatet blir at du kan gjøre nær sagt hva som helst uten at det har noen betydning. (Litt urettferdig, men ikke helt galt, heller.)

Det meste "går" når det gjelder pitching og temperatur, men det betyr ikke at det ikke spiller noen rolle. En enkel måte å forsikre seg på, er å la gjæren stå i kjøleskapet til du skal tilsette den. Da skjer det ikke noe galt.(Dette gjelder fersk gjær.)

12 grader er for kaldt hvis vi snakker om en alegjær. Du risikerer at gjæringen ikke kommer i gang fordi gjæren går i dvale ved så lav temperatur (eller fordi den ikke våkner av dvale, hvis du tar den rett fra kjøleskapet).

Generelt reagerer gjær på brå temperaturforandringer ved å produsere en type proteiner som sies å gi usmak, men jeg er nokså usikker på om du vil få noen merkbar virkning sjøl om du pitcher gjær som holder romtemperatur i en kaldere vørter. Likevel; det er sånt du kan prøve å unngå.
 
Tilbake
Topp