Tilsette havre gryn i hvete øl

Hei, har handla inn ingredienser til en hvete øl jeg fant oppskrift på. Det er ganske simpel oppskrift med kun pale ale malt og lys hvete malt pluss amarillo humle... Men jeg har hørt at noen tilsetter havre gryn også og lurer på fremgangsmåten om jeg vil gjøre dette, blandt annet hvor mye jeg trenger og hvilken type som er best. Takk på forhånd for svar :)
 
Jeg brukte 2% havregryn i siste weissbier, hev de sammen med alt annet gjennom kverna, men har andre ganger også bare hatt de rett i mesken. Store eller små lettkokte.
 
Hvor mye flaket havre er det egentlig hensiktsmessig å bruke?
Jeg har også pleid å bruke et par prosent, men føler ikke at det hjelper mye på skummet
 
Jeg synes det høres ut som en litt rar ide. Er ikke havregryn først og fremst noe du bruker for å gi en "myk" munnfølelse i en stout? Jeg klarer liksom ikke å se det for meg i en weissbier. Og skummet er vel sjelden det store problemet i en weissbier?

edit: Jeg mener; vi pleier vel å tilsette hvete i andre øl for å bedre skumfastheten. Og her kan du bruke 60% hvete:).
 
Sist redigert:
Jeg syntes litt havregryn i Weiz høres godt ut

men, er det slik at man kun tilsetter flaka havre for munnfølse og
hvete for skumfasthet?
eller går det litt over i hverandre
 
Jeg mener havren også har virkning på skumfastheten, men det skulle være veldig unødvendig i et hveteøl. Også vil jeg da ikke ha en weissbier med munnfølelse som en stout:).
 

Jeg skal holde på med dette temmelig lenge før jeg kan si at alt jeg gjør når jeg lager oppskrift, mesker, koker og gjærer, det gjør jeg fordi jeg har erfart at virkningen av det blir sånn og sånn. Det er like mye tro ute og går her som i et gjennomsnittlig bedehus, og placeboeffekten på smaksløkene av at jeg vet at jeg tilsatte 25 gram av ett eller annet malt, er fullt på høyde med det vannet som selges som medisin av homeopater:).
 
Tilbake
Topp