Tilsette honning i brygg

Skal brygge en dobbel ipa der det i følge oppskrift skal tilsettes honning, hva anbefaler de lærde mtp. type? Sommer-, lyng-, akasie osv.. hva passer best?
Etter det jeg har lest har akasie og sommer ganske mild og nøytral smak, og lyng har en kraftigere smak, men aner ikke hva jeg bør velge.
 
Da vil gjæren starte på nytt og spise opp sukkeret i honningen, så spesielt i et øl med mye humle vil smaken av honning forsvinne.
Hvor har du funnet oppskriften?
 
Skal brygge en dobbel ipa der det i følge oppskrift skal tilsettes honning, hva anbefaler de lærde mtp. type? Sommer-, lyng-, akasie osv.. hva passer best?
Etter det jeg har lest har akasie og sommer ganske mild og nøytral smak, og lyng har en kraftigere smak, men aner ikke hva jeg bør velge.
Jeg brygget en Ink&dagger Ipa hvor jeg tilsatte 500 gram lynghonning etter kok. Dvs kjølte ned til 80 grader. Tilsatte honning og lot stå i 15 min før videre kjøling. Som Amarillo riktig påpeker så spiser gjæren opp alt av søtsaker i honningen men jeg oppnådde en svak honningsmak dog ikke dominerende. Hva slags honning du bruker blir nok litt underordnet vil jeg tro.
 
Uenig i det som skrives her. Honningsmak er _veldig_ sterk, og jeg har kjent tydelig honningssmak i kraftige brygg - stout, IPA, barleywine - ved tilsetting etter stormgjæring (500g til 1000g på 19 liter). Hvis du koker honningen forsvinner mye av aromaen, så jeg vil ikke anbefale det. I IPA er nok akasie eller oranjeblomst gode valg :)
 
Hvis du koker honningen forsvinner mye av aromaen, så jeg vil ikke anbefale det.
Vær i tilfelle obs på at upasteurisert honning inneholder en del gjær. Mye honning i butikken er pasteurisert, men f.eks. ikke den fra honningcentralen. Så du kan risikere en høyere utgjæring eller annen smaksprofil enn ellers med gjæren du tilsetter. Du kan til og med gjære bare med slik honning, men det har jeg bare prøvd i mjød, ikke i øl. Det finske eposet Kalevala bruker mange vers på å beskrive gjæring av øl med å tilsette honning.

En mulighet er jo å tilsette honningen ved flameout, eller under nedkjøling, slik at den pasteuriseres, men ikke kokes. Litt preget av kjipe infeksjoner, så for tiden koker jeg alt som skal i ølet mitt.
 
Tilbake
Topp