tilsette humle i øl-kit

heisann. skal snart sett et øl-kit av typen muntons nut brown ale og lurer litt på justeringer jeg kan gjøre for å få best mulig resultat.

har litt lyst til å forsøke å tilsette humle men har veldig liten peiling på dette feltet.hva slags humle bør jeg tilsette og når? hvis jeg ikke tar feil er det vel også humle i selve settet, men har hørt at denne kan være av varierende kvalitet.

er det forresten noen som vet om man kan brygge juleøl ved ekstraktbrygging?

setter pris på all hjelp ;D
 
Ja, disse ølkittene er bitterhumlet fra før. Men mye humlearoma kan du ikke forvente av slikt øl. Du kunne prøve å få humlearoma på to forskjellige måter:

1 - kok brygget (noen minutter til 1/2 time for eksempel) og tilsett aromahumle i de siste få minuttene
2 - tørrhumling: tilsett humleblomst like etter gjærtilsetning. Litt større sjanse på infisering, men det går stortsett greit.

Humlearomaene vil være av forskjellig karakter. Det spørs forøvrig om denne øltypen har godt av å ha mye humlearoma, det kan være greit nok som det er.

Det finnes forøvrig også ølsett til juleøl. Nylig så jeg at Korketrekker'n / Mye Moro i Kirkeveien / Oslo solgte dette her til halv pris, siden han hadde mye igjen fra ifjor. Kan hende at det ikke er halv pris lenger siden vi nærmer oss juletiden. Dersom du bor i nærheten: ta en titt innom :).
 
så du mener det kan være like greit å ikke tilsette humle?

tenkte jeg kanskje skulle gjøre det litt mer avansert med juleølet, så tenkte på å brygge med maltekstrakt og humle, ikke kit. men alle oppskriftene jeg har sett har vært beregnet på maltbrygging. ER det mulig å "konvertere" disse oppskriftene?
 
Det er stortsett mulig, ja. Selv har jeg ingen erfaring med brygging med maltekstrakt, men jeg har ofte lest her at det ikke er veldig lurt å bare bruke maltekstrakt når man lager et mørkt øl. Det er visst bedre å bruke knust spesialmalt til den maltandelen som ikke utgjør basisen. Kanskje noen annen her på forumet som har noen tips kring nettopp dette?  :biersmile:
 
For å konvertere maltoppskrifter til ekstrakt, er en god tommelfingerregel å erstatte den lyse basismalten (typisk palemalt, pilsnermalt/lagermalt) med lys maltekstrakt, og trekke den knuste spesialmalten (krystall-, sjokolade-, svartmalt etc) i bryggevannet mens dette varmes opp. Husk at det trengs noe mindre maltekstrakt enn basismalt (da ekstrakten bidrar med mer maltsukker per vektenhet).

mvh
Lars
 
Tilbake
Topp