Tilsette humle i Saga ekstraktsett

Jeg er nå igang med min første ipa, Saga captains ipa ekstraktsett fra Europris. Det står her i bruksanvisningen at humlen bare skal hives i gjæringskaret etter ca 7 dager, eller når sg har kommet under 1014. Den skal legges på toppen, og ingen røring. Det jeg lurer på er om det virkelig er så lett? Det fulgte også med en finmasket pose i settet, men står ikke noe om at denne skal benyttes til å ha humlen i. Vil jeg få et brygg med mindre grums i hvis jeg har humlen i denne posen når jeg tar den i gjøringskaret, eller vil den ikke spre seg riktig hvis den er i posen? Jeg planlegger å tappe rett på flaske fra kran i gjøringskar, og vil derfor ha minst mulig grums i brygget.
 
Du er ikke noe problem å bruke humlepose til tørrhumling om du ønsker det, men om mengdene er relativt små ville jeg ikke brydd meg med det.
Det vil ikke bli noe mer eller mindre uklart øl av å bruke humlepose, og om mengdene er små vil det ikke påvirke klarheten merkbart uansett.

Humla vil synke til bånn, så når/om du stikker om til nytt kar vil brorparten av dette ligge igjen sammen med gjærkaken.
Om du ikke stikker om til nytt kar kan det bli ujevne mengder med trub (bunnfall) og gjær i flaskene, de fleste vil nok anbefale å stikke om når du skal tappe, bla for å blande ut karboneringssukker jevnt.
 
Tilbake
Topp