Tilsette humle under gjæring - Riste godt eller røre rundt?

Treig

Norbrygg-medlem
Jeg har nådd dag 5 av bryggingen av Imperial Amber Ale, og skal tilsette mer Humle.
I den forbindelse lurer jeg på følgende; Bør jeg Riste/Røre i gjæringsdunken for å blande dette godt, eller vil "naturen" gå sin gang?

-Treig

Du kan eventuelt putte humlen i en pose sammen med klinkekuler, bestikk eller tilsvarende for få det til å synke ned hvis du bruker hel blomst. Med pellets er det bare å hive oppi.

Som sagt, ikke rist eller rør i dunken, det øker faren for oksydering.

Vil pelletsen synke til bunn selv om man ikke setter dunken kaldt før flasking?
Ved bruk av humleposer og lodd: Vil man virvle opp uønsket grums fra bunnen av gjæringskaret eller har ikke dette noe å si?

Pellets vil føst synke til buss og deretter raskt løse seg opp. Du kan imidlertid risikere å få noen humlefnugg med når du tapper på flaske. Jeg pleier å stikke om like før jeg tapper (og tilsetter priming i omstikkingskaret), og det reduserer sjansen for å få med humle. Du kan jo også tørrhumle med hel humle som OyvindEG skrev, og dermed er det ingen humleflak å få med. Men *da* begynner det å bli relevant med humleposer og lodd, siden humleblomsten i hvert fall initielt vil flyte. Om du virvler opp noe grums fra bunnen i det du trørrhumler, så betyr det lite. Det faller ned igjen. Om det stresser deg og du veldig gjerne skulle ha vært det foruten, burde du ha stukket om på et tidligere stadium.

Risting og omrøring er av det onde. Ikke bare øker det sjansen for oksydering som noen allerede har nevnt, det er også en mulig infeksjonsvektor.

Jeg plages litt med pellets, men har ikke lang fartstid med dem. Cascadepelletene neket å felle, måtte gi dunken en spark og vente en time før jeg tappet på flaske før de fløt opp igjen, mens sorachien bunnfelte etter 5 dager og bød på lite problemer. Så erfaringen min er at det avhenger litt av humletype? Men Cascaden ble absolutt best. Har fått i meg 5 stk Cascade basert på Andrimne IPA, men litt kraftigere (8.5%). Godt der er vanskelig å ramle ut av sofaen.

Har også hatt pellets som ikke ville synke til bunns, men et godt dunk i siden på gjæringskarret et par ganger om dagen over 2-3 dager gjorde susen ( ikke så hardt at det splæsjer )

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Tilbake
Topp