1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tilsette mer vørter, etter gjæring har begynt?

En tråd i 'Brygging' startet av Geir Ove, 6 Mar 2012.

1. Geir Ove

Geir Ove
    Expand Collapse
    Dommer

Brygget en Pale Ale på søndag. Men på grunn av at volumet skulle være større en jeg har kokekar, så skulle jeg koke i to like omganger. Meskingen ble gjort i stort plastkar, men kokingen måtte jeg dele i to. humle ble tilsatt i første koking. Men på grunn av uforutsette hendelser så fikk jeg ikke kokt del 2, hverken på søndag eller mandag. Gjæringen ble startet på søndag av del 1 og er godt i gang. WLP 007 som det ble laget 2 liter starter av 2 døgn i forveien med magnetrører.

Jeg lurer på om det nå går bra og koke opp del 2 i dag, tirsdag, og tilsette dette i gjæringskaret?

OG før koking var 1048 og etter koking 1054. 90 min koking.

Siden det er humle i del 1 beregnet for hele partiet, vil del 1 uten å tilsette del 2 bli veldig bitter.

2. Beant

Beant
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I utgangspunktet så burde jo dette fungere bare bra. Det jeg er litt skeptisk til er kvaliteten på vørter 2 nå 2 dager senere. Dersom den ikke har vært kokt/kjølt så kan det være en sjanse for at bakterier og villgjær har begynt festen allerede... En mesketank som står full i 2 døgn stanker no for jævlig. Ville i alle fall ha latt lukt/smak avgjort før jeg kokte og tilsatte dette.

Edit: en liten hikkopp på forumet? kom med et bilde som jeg tenkte å svare med i en annen post, men før jeg fikk svart var det hele forklart på en utmerket måte. Jeg laget innlegget, men "snudde i døra" da jeg trykket post og så at andre hadde svart.

Ikke vises dette på "vedlegg" heller  :jaha:

Vedlagte filer:

Del denne siden