Tilsette nytt sukker på flaske?

n5k

Norbrygg-medlem
Heisan!

Vi flasket en Brown Ale den 25. januar, og i følge de vanlige 14 dagene, så skulle denne være ferdig karbonert nå søndag som var. Vi drista oss til å jekke en på fredag, mens vi satte noen nye brygg, og var skuffa over den totale mangelen på skum. Det var litt bobler i selve ølet, men det føltes ikke helt ferdig. Jeg tenkte ikke så veldig mye over saken, men konkluderte med at det kanskje bare gikk litt treigere med den enn den forrige (IPA) vi satte, siden vi klaret den med coldcrash og gelatin. Uansett - på søndag limte jeg på etiketter, og måtte jo vise en flaske til medbryggeren min da han kom innom. Han pekte på korken og spurte om den var helt som den skulle, og da oppdaget vi jo at nei, det var den aldeles ikke. Jeg klarte å løsne den med bare hendene.

Så - det vil si at en eller annen gang under flaskingen så har bordkorkeren (399-kroners modellen) tatt litt en litt tidlig kveld. Jeg sier tidlig, da den knapt har rukket å korke 80 flasker. Greit nok at det er et billig apparat, men 80 flasker syns jeg var litt knapt.

Uansett - vi fikk skaffet oss Grifo-saken til 1499,- i går kveld, så nå gikk jeg nettopp over alt vi har korket siden vi satte Brown Alen. Jeg så tydelig forskjell på en kork som har vært gjennom den nye og en som ikke har det:


(Beklager ustødig bilde). Den til venstre har vært gjennom den nye korkeren. Den til høyre har ikke. Jeg mener bestemt jeg kan se at den som har vært gjennom den nye er bedre "bretta" rundt flaska enn den andre.

Så - jeg fikk nå gått over 63 flasker med Kölsch som ble flasket for to dager siden. Denne regner jeg nesten med må være OK. Eller?

Men så er det Brownien - hva gjør jeg med den?
Jeg har nettopp gått over alle flaskene, og prøvde å vri på korkene på hver enkelt av dem, med det resultat at 13 stk. var rimelig stuck - 26 stk. klarte jeg, uten problemer, å vri rundt - som en skrukork.
Jeg vil jo tro at sukkeret i disse (5 gram/liter) er spist opp for lengst, i og med at de har stått over 14 dager i romtemperatur. Men er det mulig å redde dem? Jekke dem opp og slenge oppi en karbodrops i hver, f.eks. Eller er gjæren død og begravet?

Tips og råd mottas med takk :)
 

Vedlegg

  • 10962120_10155207870120611_531547321_n.jpg
    10962120_10155207870120611_531547321_n.jpg
    40,5 KB · Sett: 58
Har slitt med det samme selv, på en weiz vi satte for noen måneder siden. Omtrent alle 0,5l NØ flaskene måtte helles ut. Alle 0,33l "Lillebjørn" var drikkelig. Jeg mistenker også dårlig korking, fordi jeg også kunne vri korkene rundt som du beskriver. Er veldig spent på hvordan det går med våres brown ale i og med at den er korka med samme bordmodell som weizen.

Apropos din brown ale, så ville jeg tilsatt nytt sukker og korka på nytt, så lenge det ikke er noe usmak på ølet. Vår weiz hadde fått en helt annen farge og smak, så den gikk i vasken...
 
Tilbake
Topp