tilsette salter i kok

Mortenpip

Norbrygg-medlem
leker litt med salter i kok.
er det noen som har en bra kalkulator som støtter dette?
lurer også om noen har noe erfaring med dette?
 
Se Tony Yates tre briljante videoer på YouTube om å justere bryggevannet. Da løsna det for meg. Siste video i serien er om 6 forskjellige kalkulatorer. Yates er en Amerikaner bosatt nord for Oslo, han har en fantastisk YouTube kanal om hjemmebrygging.

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Men TS har vel spesifisert at spørsmålet er om salter i kok?

Det som ender i kok er jo annerledes i iallefall mtp kalsium enn det man har i mesken. Og etter kok er annerledes enn før kok. Kalsium feller ut under hele bryggeprosessen og senker pH underveis, hvis det er nok av det.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Ha! Ser nå at jeg led av litt-for-kjapt-svar-syndromet. Sorry. Back on topic.
 
Med "salter" så mener du egentlig mineraler? Kalsiumsulfat, kalsiumklorid, natriumbikarbonat, magnesium?

Eneste grunnen jeg ser for å tilsette mineraler i kok er fordi ønsket mineralprofil i ferdig øl ville ha gitt for lav ph under mesk, slik at kalkulatoren deler opp hvor mye som skal i mesk for å få riktig ph og resten av de overskytende mineralene går da i skyllevann eller kok etterpå for å resultere i ønsket mineralprofil.

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Med "salter" så mener du egentlig mineraler? Kalsiumsulfat, kalsiumklorid, natriumbikarbonat, magnesium?

Eneste grunnen jeg ser for å tilsette mineraler i kok er fordi ønsket mineralprofil i ferdig øl ville ha gitt for lav ph under mesk, slik at kalkulatoren deler opp hvor mye som skal i mesk for å få riktig ph og resten av de overskytende mineralene går da i skyllevann eller kok etterpå for å resultere i ønsket mineralprofil.

Sent from my F8331 using Tapatalk

Man bruker helst ikke kalsium forbindelser til å justere pH. Noen poeng kanskje, men mesteparten (bør) bli tatt av syre. Med mindre man er ute etter et veldig mineralsk uttrykk i lyse øl. Mørke øl faller ofte naturlig der de skal være med evt litt hjelp fra kalsium forbindelser, med vanlig norsk overflatevann.

Hvis du gjør utregningene for hva som skjer under meskingen så vil du se at selve klorider og sulfater vil bli bært over til kok, uavhengig av hvor mye kalsium som "går tapt" under mesk. Så dvs at du senker pH i mesken med mer enn enn du "taper" i klorid/sulfat-ioner som smakstilsetninger.
 
Sist redigert:
Med "salter" så mener du egentlig mineraler? Kalsiumsulfat, kalsiumklorid, natriumbikarbonat, magnesium?

Eneste grunnen jeg ser for å tilsette mineraler i kok er fordi ønsket mineralprofil i ferdig øl ville ha gitt for lav ph under mesk, slik at kalkulatoren deler opp hvor mye som skal i mesk for å få riktig ph og resten av de overskytende mineralene går da i skyllevann eller kok etterpå for å resultere i ønsket mineralprofil.

Sent from my F8331 using Tapatalk

Litt oppklarende om salter: Salt – Wikipedia

Jeg har et veldig enkelt salt-regime. Helst holder jeg meg under 2 ts til sammen, og så regulerer jeg bare balansen etter hvor mye vekt jeg vil ha på malt og på "humlebitterhettørrhet"(?).

Kalsium er viktig i mesken av flere grunner. (Her er en god oppsummering av dem: What Calcium ppm is required in the mash for alpha-amylase stability and mash efficiency? ) Så sjøl om kalsiumsulfat og kalsiumklorid drar pH'en for langt ned når jeg brygger mørkere øl, bruker jeg en del. Hvis jeg lar pH'en gå langt ned i starten ved å tilsette sulfat og klorid først, blir det lettere å få løst opp kalsiumkarbonat, som så kan trekke den opp igjen. Men jeg bruker gjerne litt natron, også.

Siden 40% (mener jeg å huske) av kalsiumet reagerer og felles ut i mesken, er det en god ide å fordele tilsettingen av kalsiumsaltene noenlunde jevnt mellom mesk og kok.

Maltet bidrar med mer klorid og sulfat enn det vi normalt tilsetter, og forholdet mellom dem i en gitt oppskrift har vi ingen mulighet til å finne ut av - så jeg ser liten grunn til å stresse for mye med oppmålingen av det jeg tilsetter. (Kilde: Master Brewers Podcast: 066: Sulfate to Chloride Ratio )
 
Sist redigert:
Ser ikke ut som det finnes noen gode kalkulatorer om dette. Thanks anyway:cool:

Om du tilsetter saltene i mesken eller i kok, spiller egentlig ingen rolle. Du må bare bruke noe mindre når du tilsetter i kok for å få den samme konsentrasjonen, siden volumet er mindre. Så hvis du ganske enkelt reduserer mengden salter med samme prosent som volumet er redusert, skulle du vel kunne bruke f.eks. kalkulatoren til Glenn .

Jeg laget meg et eksempel med altbier. 25 liter meskevann og 15 liter skyllevann, til sammen 40 liter. Da skal jeg bruke til sammen 8 gram sulfat og 8 gram klorid, sier kalkulatoren.

Men så vil jeg bruke bare 5 gram til sammen i mesk/skyllevann, og tilsette det resterende i koken.

La oss si jeg har brukt 5 kg malt, som holder tilbake 5 liter av den vørteren jeg produserer. I tillegg blir det borte 2 liter grums som ligger igjen i kjelen. Jeg får altså 40 - 7 = 33 liter til kok.

De 11 grammene jeg ikke har tilsatt, må reduseres tilsvarende. Det blir 9 gram, altså 4,5 gram sulfat og 4,5 gram klorid som da skal tilsettes i kokekjelen.

(33 : 40 = 0,825. Og 11 X 0,825 = 9,075)

Kalkulatoren oppgir også 2,5 gram kalsiumkarbonat og 5 gr natron som tilsetning i mesk. Disse skal heve pH'en, men du vil ikke trenge så mye, siden du bruker mindre klorid og sulfat - bare en snau tredel - som trekker pH'en ned. Så du kan antakelig bare kutte mengden av disse til en tredel, også.
 
Tilbake
Topp