Tilsette sukker for ettergjæring før kaldlagring

Brede

Norbrygg-medlem
Hei!
Har en kolsh ferdig gjæret, står nå på 4 grader og skal tappe den om i kveld.
Det jeg lurer på er om jeg kan tilsette sukkeret til ettergjæringen nå og deretter kaldlagre den i 4 uker ved 4 grader før jeg tapper direkte over på flasker.
Noen som har formeninger om det går bra eller har prøvd. Får en mindre omstikking og mindre infeksjonsfare. ;D
 
Hva skal du ettergjære den i?
Husk att du må ettergjære under trykk for att det skal dannes CO2.
Så du må ettergjære enten på fat eller flaske.
 
Skal ettergjære på flasker, men for å sleppe å stikke om en gang til tenkte jeg å tilsette sukker nå før kaldlagringen.
 
Når du sier kaldlagre den i 4 uker ved 4 grader før flasking, mener du da lagring på fat eller i gjæringsbøtte. I så fall hvis det er det siste så må du vente med å tilsette sukker til du skal flaske, av den årsak som steinarja påpeker.
 
Tror ikke det er noe å satse på. Noe gjæring kan forekome uannsett.
Hvist du ikke ønsker å stikke om en gang til kan du koke opp ett sukkerlake som du tilsetter med sprøyte e.l. til hver flaske.
 
(Som vanlig) enig med Steinarja her. Ikke tilsett sukker for så å vente en god stund før man tapper om. Man risikerer gjæring selv om det er kaldt. Ta heller innblandingen av sukker rett før tapping på flasker.
 
Jeg ville gått for å tappe det på flasker med priming nå, la det stå et par uker  ved romtemperatur for å få kullsyre, og deretter kaldlagret det. Om du kaldlagrer først, kan du risikere at det er litt lite gjær igjen til karboneringen, og at den gjæren somfinnes ikke er helt i form.
 
reiser på sjøen i morra tidlig så jeg rekker ikke å tappe det på flasker.
sastser på at det blir igjenn nok gjær, får bare stå litt lenger så blir det vel kullsyreforhåpentligvis ::)
 
Erlendso skrev:
Alternativt kan man vel kanskje tilsette en liten mengde frisk gjær ved tapping på flasker?

Slettes ikke dumt. Ett gram tørrgjær til 20-25 liter er bra.
 
Bruk gjerne en gjærtype som felles godt ut (flokkulerer). Safale S-04 gjør en god jobb her, sjekk evt siden til Fermentis for å få frem opplysninger om bunnfellingstilbøyelighet (scrabble!).
 
Jeg hadde gått for US-05. Den feller godt ut etter en stund, og den er relativt nøytral smaksmessig.
 
Ok da satser jeg på 2 gram med US 05 når jeg tapper på flasker. har vel ca 45 L ;D
Takkk for hjelpen
 
Tilbake
Topp