Tilsetting av humle ved pitching av gjær

Sitter og ser på oppskriften til Apocalyptic Thunder Juice at det skal i 100g humle sammen med pitching av gjæren. Hvordan blir det på smaken? Blir det som tørrhumling eller mer som Whirlpool?

Humleskjemaet er som følger:
- 100g mosaic i Whirlpool
- 100g mosaic ved pitching av gjæren
- 200g mosaic etter 7 dager.

Jeg har også lyst å endre noe på dette og er interessert i deres meninger om det. Jeg vil prøve et humleskjema som ser slik ut:
- 150g Whirlpool
- 50g ved pitching av gjæren
- 50g etter 3 dager (for å få med biotransformation som er typisk neipa)
- 150g etter 11 dager.

Det blir som en krysning av begge, spørs ved hvilken temperatur som menes med WP. Aroma får du ikke fullt så mye av ifht hvor mye humle som blir tilsatt, men du får veldig mye smak.

Kommentaren til WP er å vente 5min etter kokeslutt for så å tilsette humla og la denne trekke i 20-30 min.

På mitt første forsøk på NEIPA, så tilsatte jeg 130 g humle på dag 3 av gjæringa samt 130 g 4 dager før fating. Den første humla ble dermed liggende i vørteren/ølet i 10 dager før fating. På dette ølet ble det en alt for tydelig gressmak eller grønn smak som jeg regner med kommer av den humlen som ble liggende lenge i vørteren. Smaken har avtatt en del, og ølet er godt, men det er enda igjen en liten gressmak som plager meg. Jeg skal derfor repetere dette ølet, men droppe tilsetning av humlen på dag 3 og heller bruke alt på normalt tørrhumlingstidspunkt. Jeg er klar over at det ikke er helt NEIPA oppskriften, men det blir spennende å kjenne på resultatet. Jeg bruker også 250 g humle i whirlpool. Jeg får satse på at denne gi noe olje som kan bli "bio transformert".

Du tror ikke det har noe med mengden tørrhumling på dag 3 å gjør? Eller humletype? Hørt Columbus som tørrhumling gir en veldig gress smak. De fleste, om ikke alle, oppskriftene på NEIPA jeg har sett er det snakk om 50g humle på dag 3 på ei 25liters oppskrift. Men denne gress smaken er også noe jeg bekymrer meg over, derfor jeg ville endre litt på originaloppskriften.

Jo mengden spiller nok inn. En annen sak er at jeg bruker Fermentasaurus. Dermed vil det være mulig å dumpe trub når den feller ut, men med så mye tørrhumle så ble det så mye trub at jeg bare ga opp.

Tilbake
Topp