Tilsetting av maltekstrakt til ploppende gjærdunk!

ADale

Norbrygg-medlem
Hva er prosedyren her? Har aldri gjort dette tidligere (har ikke vært nødvendig...), men nå har vi altfor lav OG, og jeg har i en annen tråd kommet frem til at vi trenger 2,5 kg med maltekstrakt,

1. Er første steg å lhelle denne sirupen i en kjele med vann og blande det ut?
2. I så fall, hvor mye vann?
3. Hvor lenge skal det koke?
5. Kan vi da helle dette på 100 grader inn i gjærdunken??? (hvis vi lar det kjøle, så kan det vel oppstå en infeksjon?)

Takknemelig for alle tips og råd! Håper å få tilsatt i kveld.

Detet er ekstrakten vi har kjøpt: https://www.bryggselv.no/briess/350009/golden-light-maltekstrakt-1-5kg-10-ebc-1-5kg
 
Dette vil uansett påvirke smaken på det ferdige ølet, og må kjøles ned til den tempen du har i gjæringskaret. Tar nok livet av det meste om man heller 2-3 liter med kokende vørter oppi et gjæringskar hvor gjæringa er i gang.

Hvor lav var OG? Om det ferdige resultatet ender på rundt 3-4 prosent har dere i alle fall en plenklipperøl? :)
 
Ut ifra den andre tråden hvor du forklarte hva som hadde skjedd så sitter du vel nå med ca 10l formye væske, dvs en alt for lav IBU. Så dersom du skal prøve å berge dette iland så bør du også koke en del humle ekstraktet. 15min kok med en høy alfa humle er kanske en løsning. Her bør du nok bruke en programvare dersom du skal få litt kontroll på det du gjør....Et annet moment er nok at du også har for lite gjær i aksjon....
 
Det er faktisk 15 liter ekstra væske. Jeg trodde ekstrakt var løsningen her, men hvis jeg også må tilsette humle? (hva lsags skal jeg bestille??) og gjær, så begynne rjeg nesten å nærme meg å dra ut støpselet (Pull the plug)
Det er 800 kr investert i 2 juleølsett og 1 dag med arbeid. Så spørsmålet nå er hva som er det beste

Etter det jeg har forstått kan det ikek skade å tilsette ekstrakt? Styrken går opp og det blir mindre bittert? Hvor viktig er det å tilsette mer humle? Mener du at ølet ikke vil smake noenting nå?
 
Om du ikke tilsetter mer humle får du mest tynn maltsmak av dette er jeg redd for?
Litt usikker på hvordan resultatet blir om dere prøver å "redde" dette med å hive på mer maltekstrakt og gjær for å få styrken på det i nærheten av hva det skulle blitt?

En ting er vel rimelig sikkert; Dere får en "Frankenbeer" dere har lært mye av, og kommer til å huske! o_O
 
Er du desperat, så kan du f.eks, koke opp de 2.5kg med ekstakt + 50g-100g EKG + 3-4l vann og la det koke i 20min kjøle det ned og tilsette sammen med en pakke gjær....

Gjør du ingenting får du en grei Mild med med passende bitterhet. Dersom du bare har i ekstrakt, blir det lett et ubalansert øl med for lite bitterhet....

Forøvrig så tror jeg ikke at dukommer opp mot 1.070 med 2.5kg ekstrakt
 
Sist redigert:
Måtte lese litt omkring alternativer for humle tilsetning, her er litt mat om temaet:
http://byo.com/body/item/610-extract--hop-extraction-mr-wizard

Det er kanskje bedre å koke humlen med vann og bare en liten del av ekstrakten for bedret humleutbytte, typisk 0,5kg i 3-4l vann. Ekstrakten skal forøvrig være rimelig steril, så da er det kanskje ikke et must å koke den...
Ok, men skal vi ha humle, må vi jo koke likevel. Så det går greit å tilsette en avkjølt løsning så lenge vi dekker toppen til med f. Eks plastikk film inntil vi heller?

Utifra tallene og det som har skjedd, er det mulig at FG kan komme under det oppskrift sier, eller heller høyere? Vi har 1,045 OG.
 
Vi kommer til å prøve å redde ølen. Noen som har forslag til humle som passer til juleøl?
 
Takk for all hjelp, satser på at dette går bra. I morgen tilsette jeg 2,5 kg ekstrakt eller mindre, riktig type (EKG 5,6%) humle og ekstrakt og fordeler en pakke gjær av samme type på begge dunkene
 
Jeg må først si det igjen at jeg suger i matte, skikkelig.

Men blir det ikke noe sånt som:

Vørter du har nå: 1.045 fordelt på 25 (f.eks) L = 1125 Gravity poeng.

Hvis vi tar utgangspunkt i 100g DME i 1L vørter gir en og på 1.040, du du klarer å trøkke oppi 5kg DME i en liter vann:

40×5=200. Så der har du 200 gravity poeng.

200 + de 1125 du har fra før = 1325 gravity poeng totalt

Siden de fem kiloene ble kokt i en liter legger vi på en liter på de 25 som er fra før, så da altså 1325/26 = 50,9

Ny OG vil være ca 1.051.
 
Forstår at det skal brukes LME (Briess), der 1kg i 10l vann gir SG 1.030, så blir 1kg ca 300Gravity poeng,

Dersom målet er 1.070 og vi antar at LME tilsetningen er ca 1 liter skal ny Gravity point bli; 70x26=1820points

Tilsatt LME points blir da; 1820-1125=695 points

Da må det tilsettes : 695/300= 2.3kg....

Eller???
 
ja, skal bruk LME (Briess). Forstår ikke disse utregningene, men begge to bruker for lite volum. Jeg har 49 liter fordelt på 2 dunker. Med Brewers friend får jeg et LME volum på 4 kg. Så det virker som at det riktige svaret er 4-4.5 kg. Men jeg har kjøpt 3 liter + samme humle og en pakke samme gjær. Vurderer å bare bruke det.
 
Trikket er hvordan du tenker å tilsette humlen, her er jeg langt ute på tynn is. Satt inn i Beersmith så vil du ha ca 30IBU i batcen nå.

Dersom du koker opp 50g humle i en kasserolle med 6l vann og 0.7kg LME (SG ca 1.040 som er ca optimalt for best humleutbytte og pH) og koker i 30 min så tror jeg ikke du havner så langt unna ca 35IBU...Denne blandingen gir en IBU på 90-100....Denne guffen fordeles i begge karene sammen med resten av LME'en....
 
Trikket er hvordan du tenker å tilsette humlen, her er jeg langt ute på tynn is. Satt inn i Beersmith så vil du ha ca 30IBU i batcen nå.

Dersom du koker opp 50g humle i en kasserolle med 6l vann og 0.7kg LME (SG ca 1.040 som er ca optimalt for best humleutbytte og pH) og koker i 30 min så tror jeg ikke du havner så langt unna ca 35IBU...Denne blandingen gir en IBU på 90-100....Denne guffen fordeles i begge karene sammen med resten av LME'en....
Hei, Vi fikk ikke hentet humle og mer LME i dag, men skal tilsette i morgen kveld. Men min LME er 1,032 og ikke 1,040. Hva blir tallene da? Regner med at hele blandingen på 6 liter + skal fordeles på de to dunkene (49 liter)? Ikke bare humlen??
 
LME er nok mye mer konsentrert og 1.032 er nok det du får om du blander ut med 10l vann vil jeg anta...
Det begynner å bli lovlig seint å tukle med karene, tror nok at gjæringen straks er over og at gjæra tar kvelden og legger seg i dvale på bunnen av karet....
 
Tilbake
Topp