Tilsetting av sjokolade

JoakimO

Norbrygg-medlem
Ved oppskrifter der man skal/kan tilsette sjokolade. Når i prosessen og hvordan tilsettes den? Jeg tenkte å raspe opp sjokolade og tilsette i ett brygg etter kok mens det kjøler ned. Er jeg helt på jordet da?  Og med f.eks brewferm karamell , tilsettes det bare rett i gjæringskaret? 
 
Er du sikker på at det ikke er sjokolademalt/chocolate malt det er snakk om? I en oppskrift der det står du skal tilsette sjokolade (som er uvanlig i øl), bør det iallfall stå hvilken type du skal bruke. I denne vesle artikkelen står det litt om sjokolade og brygging.Kakaopulver virker som det mest fornuftige av det som er tilgjengelig.
 
Det er i tillegg til sjokolade malt . Er vel i for det meste Portere jeg har sett det er brukt
 
Lagre øllet på cocoa nibs trukket i vodka etter primærgjæring. La nibsa trekke 2-3 dager i vodkaen før vodka+nibs går i karet (gjerne i en sterilisert humlepose). Husk å legge noe med vekt oppi humleposa. La det være i bøtta i 6-10 dager. Fungerte utmerket for meg i min sjokoladeporter.

http://www.newfarmbrew.com/2012/05/batch-10-newfarm-chocolate-chili-porter.html
Se bort fra tilsetningene mine av chili, de ga lite smak og en aroma som heldigvis har forsvunnet helt ved lagring.
 
Tilbake
Topp