Tiltsette vanlig sukker i Imperial IPA?

Hei.

Jeg har brygget en Imperial IPA etter clone Nøgne Ø. (Eduard sin oppskrift på Beercalc)
Jeg har forstått at man godt kan tilsette rent sukker for å få FG til et akseptabelt nivå 1011 -> 1015 og heve OG noe.

Jeg bruker en Speidel 50L. Til dette brygget brukte jeg kort malt rør med ca. 6kg malt, jeg fikk 21 liter i gjøringsbøtta med en OG på 1061 finner ut at utbytte ligger på rundt 74%
Har brukt 2 rør WLP007 og en starter med 1.3L. Jeg Ønsker og heve OG ca. 1010.
Lurer på hvor mye sukker jeg må tilsette for og få OG opp og eventuelt når og hvordan dette sukkeret bør tilsettes?

Roger ::)

Nei. Om du tilsetter rent sukker før gjæringen, vil du heve OG, men FG påvirkes på sett og vis ikke, siden rent sukker gjærer ut 100%. Dog: mer rent sukker gir mer alkohol som i seg selv gir lavere FG, så du vil heller senke FG enn å heve den.

Men om du tilsetter melkesukker - som ikke er gjærbart - vil ølet bli både søtere og få høyere FG. Tilsetter du spraymalt eller maltekstrakt, så får du en blanding av gjærbart og ikke-gjærbart sukker som tar opp både OG og FG. Og det høres egentlig ut som det er hva du er ute etter.

Sukker kan - om du ønsker å bruke det - tilsettes under koking, så er du sikker på at det ikke blir en infeksjonsvektor. Det gjør det også enklere å måle OG, selv om du 'mister' litt av sukkeret når du tapper over til gjæringsfatet. Det er også mulig å tilsette direkte til gjæringsfatet før eller under gjæringen. Det beste er kanskje under gjæringen, siden ølet da allerede har opparbeidet mer mostandskraft mot infeksjoner. Dessuten brukes tilsetninger av sukker under gjæringen når man ønsker et veldig sterkt øl, men det er jo ikke relevant for dette ølet.

Hvor mye du må tilsette regner du raskest ut i oppskriftskalkulatoren ved å sammenlikne resultatet for oppskrifter der forskjellen er med og uten sukkere. Alternativt, rent generelt blir sukkeret til omtrent like mengder med CO2 og alkohol, så 1 kg sukker blir til ca en halvkilo alkohol, som tilsvarer 6 dl alkohol i volum som tilsatt 20 liter med øl tar opp styrken med ca 3 volumprosent - tror jeg uten at jeg har regnet over tallene. Hmm, det hørtes umiddelbart litt mye ut, men er vel kanskje korrekt.

Hei.

Takker så mye for svar  ;)

Tenker jeg bare lar batchen gå seg ut og tillsetter tørhumle  :skitbra:

Roger  :)

Tilbake
Topp