Tip til å få klart øl

Jeg opplever det litt lotto effekt om jeg får klart øl eller ikke. Får ikke det helt stabilt.

Jeg begynner med proteinrast på 54 grader på 10 til 15 min som første steg mesk.
Skyller forsiktig og rører minimalt i malt sengen. Brygger på en speidel 20 l, men hadde det samme problemet med biab før. Har klar vørter før utmesk, men blir uklar vørter etter skylling.
Har god rullende kok.
Bruker foamkontrol.
Bruker 1/2 protaflok.
Rask nedkjøling.
Lager en manuell whirlpool etter nedkjøling.
Lar vørteren stå i min 40 min i speidelen før jeg tapper.
Filtrer vørteren gjennom dette filteret
http://www.bryggselv.no/products/humlefilter-rustfri
i gjæringsbøtten.
Bruker clarity ferm/brewers clarex i vørter før jeg pitcher gjær.
Har gjæringskap så fermenteringen er der den skal være.
Cold crasher ned til 1,5 grad i 2 døgn før tapping til flasker.

Eneste jeg kan tenke meg er at jeg får med mye buss når jeg tipper speidel fremover for å få med meg noen liter av det som er under kranen.

Noen ganger blir det hel klart øl, andre ganger cloudy som f.
Så hva gjør jeg galt, hva mangler. Tips mottas med takk.
 
Jeg opplever å få tåkete øl når jeg bruker mye humle. Resten av batchene jeg har brygget har alle blitt klare etter en viss tid på lagring.
 
Jeg opplever å få tåkete øl når jeg bruker mye humle. Resten av batchene jeg har brygget har alle blitt klare etter en viss tid på lagring.

Dette er også min erfaring. Mye humle gir et sexy tåkeslør, mens humlesvake øl blir krystallklare etter en stund. Gjær i suspensjon kan også gi tåkeeffekt, det samme kan proteiner.
 
Når jeg bruker WLP001 så blir det som regel veldig klart øl.
Har en Tank7 med Wyeast 3787 som ikke var klar ved tapping. Men på den dreit jeg meg ut på skyllingen og fikk mye partikler etc med.
Tappet i går en Saison med WLP566. Den ble ikke så klar den heller. Tror det er en litten issue med den gjæren. Den virvles fort opp igjen virker det som ved omstikk til nytt gjæringskar for sukkerlake. Har en sasion fra forrige batch i kjøleskapet. Den har etter 5 mnd blitt krystallklar.

Lagde en 7 Fjell Walkendorff amber ale, den ble krystall klar. På alle disse øllene har jeg ikke endret utstyr eller måte jeg har gjort ting på. Dreit meg ut på tank 7, men ellers er det blitt 2 klare og 3 uklare uten at jeg kan si hvorfor. Får prøve gelatin også.
 
Boulevard tilsetter iallefall Clarex i sin Tank7. De bruker husgjær men har hørt at det nærmeste man kommer er 3787.
 
Uansett hvor mye buss du får med deg ved tapping til gjæringskar, vil dette bunnfelle og gir ikke uklart øl. Mye humle er en synder, men dårlig avdamping kan også være en faktor. Tørrhumling gir nesten alltid uklart øl. jo kaldere det lagres, jo lenger tid før det klarner. Jeg har testet en del på klare flasker, krystallklare etter en ukes karbonering, men blir cloudy med en gang tempen senkes til 5 grader, da tar det nesten 4 uker før det er klart igjen.
 
Uansett hvor mye buss du får med deg ved tapping til gjæringskar, vil dette bunnfelle og gir ikke uklart øl. Mye humle er en synder, men dårlig avdamping kan også være en faktor. Tørrhumling gir nesten alltid uklart øl. jo kaldere det lagres, jo lenger tid før det klarner. Jeg har testet en del på klare flasker, krystallklare etter en ukes karbonering, men blir cloudy med en gang tempen senkes til 5 grader, da tar det nesten 4 uker før det er klart igjen.
Tørrhumlet på Walkendorffen med mye Amarillo, ble krystall klar den. Har god avdamping. Bruker trekk til speidelen og stålhatt. Har ca 10% avdamping.

Det er chill haze. Proteiner som har blitt med over til flasker.

Bruker clarity ferm/brewers clarex skal jo ta knekken på chill haze.


Står egentlig kun igjen med å bruke gelatin her. Men har ikke noen ide hvorfor noe blir klart og noe blir ikke.
 
Det viktigste for å unngå kjøletåke (chill haze) er rask nedkjøling av vørteren etter kok.
kjøler ned til 20 grader på 20 til 30 min. Under 80 grader bruker jeg punpen slik at jeg får bra sirkulasjon i vørteren under nedkjøling. Kan ikke tro at det er det som er greien.
 
Hvis proteinene har blitt med på flaska så vil de alltids være der. Men de faller til bunns ved lagring. Lagre og helle forsiktig så får du klart øl på glass og.

Har selv ikke klart å få øl klart med clarity ferm.
 
whirlfloc + clarityferm funker fint hos meg. Litt avhengig av gjæren selvfølgelig.
Kjøler ned til under 25C på ca 10min.
 
jeg bruker biab enda, rører litt i maltsenga, sirkulerer lite eller ingenting med 3liters målebeger, bruker en halv protafloc, ettergjærer på flasker, til og med porteren jeg lager nå ser "klar" ut på tross av den er mørkere enn coca cola :)

men som nevnt av andre, ipaen derimot som fikk 70g tørrhumle er kanskje 70% klar, ser gjennom men det er noe tåke

mens amber ale, brown ale og jule øllen ble krystallklar :)

just as meant to be.
 
Mye humle bidrar til mye polyphenoler, som gir chill haze sammen med proteiner. Noen øl må man vel bare jobbe mer med eller la stå lengre for å få klare.
 
Hvis mørke øl blir klare og lyse øl uklare så tipper jeg pH i vørteren kan være en faktor...
Da blir det å kjøpe ph måler og begynne med vannjusteringer til neste brygg.
Får prøve med gelatin også.

Kan knusingsgraden av malte ha noe å si for klarhet i øl på speidel?
 
Tilbake
Topp